Cardio Thoracic Surgery

האם החלפת בשר אדום בעוף מסייעת לחולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינוריה? (Am J Clin Nutr.)

ממחקר חדש עולה כי החלפת בשר אדום בעוף מקטינה את קצב הפרשות אלבומין בשתן Urinary Albumin Excertion Rate (UAER) בחולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינוריה.

לדברי החוקרים, החלפת בשר אדום בתזונה בבשר-עוף הביאה לירידה ברמות כולסטרול בדם ו-UAER בחולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינמיה. השפעת הוצאת בשר אדום מהתפריט בשלבים מתקדמים יותר של נפרופתיה סכרתית אינה ידועה.

החוקרים בדקו את השפעות החלפת בשר אדום בדיאטה הרגילה בעוף והשפעות תזונה חלבית-צמחונית (Lactovegetrian) דלת-חלבונים על התפקוד הכלייתי, חומצות שומן, ופרופיל השומנים ב-17 חולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינוריה (UAER>/=200 μg/minute/24h). כל חולה שמר על דיאטה רגילה, עוף, ודיאטה חלבית-צמחונית דלת-חלבון בסדר רנדומלי למשך 4 שבועות. במהלך התקופה הזו עברו המשתתפים בדיקות למדידת GFR, UAER, חומצות שומן בסרום, פרופיל שומנים, איזון סוכר, מדידות לחץ דם וומדדים אנתרופומטריים בעקבות כל משטר תזונה.

מדדי UAER ו-HDL היו נמוכים יותר לאחר משטר תזונה שכלל בשר-עוף או דיאטה חלבית-צמחונית דלת חלבונים, בהשוואה למשטר תזונה רגיל. חציון מדד UAER עמד על 269.4 μg/minute בעקבות דיאטה שכללה בשר-עוף (111-1128), 229.3μg/minute לאחר דיאטה חלבית-צמחונית דלת-חלבון (76.6-999.3), ו-312.8μg/minute לאחר דיאטה רגילה (223.7-1223.7). הרמה הממוצעת של HDL לאחר דיאטת בשר-עוף עמדה על 3.92 ± 0.99 mmol/L,  לעומת 3.92 ± 0.93 mmol/L לאחר דיאטה חלבית-צמחונית ו-4.23 ± 1.06 mmol/L לאחר דיאטה רגילה (P=0.042). בהשוואה לדיאטה רגילה, נרשמה גם עליה ברמות חומצות שומן בלתי-רוויות (PUFA) – 39.8% ± 2.6% לאחר בשר-עוף, 39.7% ± 4.4% לאחר דיאטה חלבית-צמחונית ו-37.3% ± 3.1% לאחר דיאטה רגילה (P=0.029).

הוצאת בשר-אדום מהתפריט התזונתי של חולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינוריה, מביאה לירידה בערכי UAER. העליה הנצפית בשיעור רמות PUFA בסרום וירידת UAER לאחר הוצאת בשר-אדום מהתזונה מחזקות את התיאוריה לפיה ייתכן שהעלאת צריכת PUFA (Polyunsaturated Fatty Acid) על חשבון הורדת צריכת SFA (Saturated Fatty Acid) יכולה להביא להשפעות חיוביות על התפקוד האנדותליאלי וככל הנראה על אלבומינוריה. ההשפעה החיובית של הוצאת בשר-אדום מהתפריט על התקפוד הכלייתי יכולה להיות קשורה גם להבדיל בהרכב חומצות האמינו בדיאטות השונות.

מגבלות המחקר כללו אפשרות של השפעות חופפות, היענות לדיאטה, חוסר היענות לנטילת תרופות המגנות על הכליה, מדידות חומצות שומן בסרום, והשיעור הגבוה יחסית של חולים שלא נכללו במחקר.

לאור התוצאות עולה כי הוצאת בשר אדום מהתפריט, בין אם ע”י החלפתו בעוף, או במעבר לדיאטה חלבית-צמחונית דלת-חלבונים, משפרת את התפקוד הרנווסקולרי וגורמי הסיכון הקרדיווסקולריים, הקשורים בנפרופתיה סכרתית בחולי סכרת מסוג 2 עם מאקרואלבומינוריה. כנראה שהשפעות אלו קשורות בירידה הנלווית בריכוזי אלבומינוריה והעליה ברמות PUFA בסרום.

Am J Clin Nutr. 2006;83:1032-1038

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה