Cardio Thoracic Surgery

רשמים מיומו הראשון של כנס האיגוד הקרדיולוגי והאיגוד לכירורגיית לב

למעלה מ-1000 משתתפים, עשרות הרצאות ומציגים נפגשו היום במלון דייויד אינטרקונטיננטל בת”א במסגרת הכנס השנתי ה-53 של האיגוד הקרדיולוגי, שבו משתתף גם ה איגוד לכירורגיית לב חזה.

במושב הפתיחה הדגיש פרופ’ דן צבעוני, יו”ר האיגוד הקרדיולוגי את החשיבות הרבה שיש במניעת מחלות לב ואת הפעילויות המגוונות שהאיגוד החל בהן בשנים האחרונות, לרבות יום הלב, הקמת ארגון אזרחים למען הלב ועוד. בין היתר ציין פרופ’ צבעוני את התרומה הגדולה של אתר האיגוד לפעילותו…

ד”ר אהוד רענני, יו”ר האיגוד לכירורגיית לב הציג את מגמת ניתוחי המעקפים (ירידה) אך שמירה על רמת כלל ניתוחי הלב והתייחס לגישות הניתוחיות החדשות בכירורגיית לב, ואת המשך מגמת הפחתת מימד הפולשניות תוך שמירת האפקטיביות. ד”ר רענני אף הציג חזון חדש של חדר טיפולים משולב הכולל גם יח’ צינתורים וגם כירורגייה, חדר שאותו מנהל לא קרדיולוג ולא מנתח אלא מומחה לרפואה ווסקולרית , המפעיל בהתאם לצורך ולמצב את היכולות הניתוחיות או המלעוריות.

פרופ’ Shah מלוס אנג’לס הציג תמונת מצב עדכנית של מחקרים ופיתוחים הנוגעים לתפקידו של ה-HDL כולסטרול . תרופות חדשות הנמצאות כעת בפיתוח הראו עלייה משמעותית ברמות ה-HDL כולסטרול והשפעה מהותית על רמת טרשת העורקים. פרופ’ Shah התייחס לטיפולים הקיימים כבר שלהם השפעה חיובית מסויימת על ה-HDL (פיברטים, ניאצין וסטטינים) והדגיש שיש לעשות בהם שימוש במידת האפשר. לדעתו של Shah טיפול בהעלאת ה-HDL כולסטרול ביחד עם הטיפולים האפקטיביים הקיימים כבר בשוק להורדת ה-LDL כולסטרול עשויים להפחית את הסיכון למחלות לב בכ-80% ויותר, וזהו אחד האתגרים החשובים של הרפואה בשנים הקרובות.

הרצאה מעניינת נוספת בנושא אקטואלי וחשוב הייתה של פרופ’ Zipes , אשר מייצג את ה-ACC בכנס, ודן בשאלת הטיפול בדפיברילטורים (ICD ) . משקל רב נתן פרופ’ Zipes ליעילות הרפואית-כלכלית של השתלת ICD , תוך שהוא מדגיש שניתן לשפר את מדד העלות/תועלת (העלות הנדרשת להוספת שנת חיים אחת) בעיקר ע”י זיהוי החולים הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר למוות מדום לב וע”י כך לשפר את התוצאה הכלכלית. ניתוחי עלות/תועלת שנעשו לקבוצות החולים שסבלו מאירוע דום לב או עם רקע של MI וגורמי סיכון אחרים, וכן של חולי אי ספיקת לב עם גורמי סיכון נוספים הצביע על תוצאות ממוצעות בטווח של 30-50 אלף $ להארכת שנת חיים. אלה תוצאות הנחשבות, לפחות בארה”ב כמקובלות וכמצדיקות השקעה של מערכת הבריאות וכיסוי ביטוחי בריאות. גם בארה”ב יש עדיין תת שימוש ב-ICD ולפי הדובר, רק שיעור קטן מהחולים שעומדים בקריטריונים המצדיקים השתלת ICD אכן מקבל טיפול מונע זה.

מבין המחקרים החדשים שהוצגו בכנס בלט מחקר שהציג פרופ’ בנאי בו הציג לראשונה נתוני קלינים על בני אדם של של ה-Reducer , סטנט ייחודי הגורם להיצרות מכוונת בחולי תעוקה קשה שאינם מתאימים לניתוח או השתלת סטנט רגיל. הנתונים, אמנם עדיין בסדרה קטנה של חולים הדגימו שיפור משמעותי ומובהק במרבית המדדים שנבדקו, תוך בטיחות גבוהה.

בימים הקרובים נציג באתר האיגוד ובאי-מד סיקור נרחב כולל הרצאות מוקלטות מתוך כינוס חשוב ופורה זה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה