Cardio Thoracic Surgery

אורח חיים בריא מוריד את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם (Ann Intern Med.)

ממחקר חדש עולה כי מבוגרים עם טרום-יל”ד (PreHypertension) יכולים לבצע שינויים באורח החיים שיקטינו את הסיכון להתקדמות ליל”ד ב-18 חודשים. המחקר מדגיש את חשיבות שינויי אורח חיים בעיקר שיפור התזונה והגברת הפעילות הגופנית בהורדת לחץ דם גבוה. עבור המיליונים הסובלים מיל”ד וטרום-יל”ד, המחקר מוכיח כי ניתן לשמור על לחץ דם מאוזן ללא תרופות, באמצעות שינויים באורח החיים.

במהלך התקופה שבין ינואר 2000 ונובמבר 2002, 810 גברים ונשים בגילאי 25 ומעלה, עם PreHypertension (לחץ דם בתחום 120-139 על 80-89 מ”מ כספית), או Stage 1 Hypertension (140-159 על 90-95 מ”מ כספית), אך לא טופלו בתרופות נגד יל”ד, חולקו לשלוש קבוצות. שתי קבוצות קיבלו הוראות לירידה במשל ופעילות גופנית, עם הגבלת צריכת מלח ואלכוהול, ו-18 פגישות ייעוץ במהלך 6 החודשים הראשונים, כולל 14 מפגשים קבוצתיים, ו-4 מפגשים אישיים.

במהלך 12 החודשים האחרונים, המשתתפים בשתי הקבוצות השתתפו ב-12 פגישות קבוצתיות ו-3 פגישות אישיות.

אחת הקבוצות קיבלה גם הנחיות למילוי הנחיות Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH), שהיא דיאטה עשירה בפירות וירקות, ומוצרי חלב דלי-שומן, ודלה בשומן רווי, שומן כללי וכולסטרול. DASH היא דוגמא לתכנית תזונה נכונה, ומחקרים קודמים הוכיחו שהיא מורידה לחץ דם.

הקבוצה השלישית שימשה כקבוצת ביקורת. המשתתפים בקבוצה זו קיבלו שתי פגישות ייעוץ בנות 30 דקות בלבד, באשר להמלצות הסטנדרטיות לאיזון יל”ד, פגישה אחת בתחילת המחקר ואחת לאחר 6 חודשים, וכן פגישה שלישית במקרה הצורך בסיום המחקר לאחר שהושלמו 18 חודשי המדידות. אחוז המעקב אחר ל”ד לאחר 18 חודשים עמד על 94%.

שני השינויים ההתנהגותיים היו קשורים בירידה משמעותית במשקל, בצריכת השומן ובצריכת המלח, בהשוואה לקבוצת הביקורת. קבוצת DASH השיגה גם עליה משמעותית בצריכת פירות ירקות, מוצרי חלב, סיבים ומינרלים.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, שיעור Odds Ratio ליל”ד לאחר 18 חודשים עמד על 0.77 (95% CI=0.62-0.97) בקבוצת DASH, ועל 0.83 (95% CI = 0.67-1.04) בקבוצה השניה. הירידה בלחץ הדם האבסולוטי לאחר 18 חודשים היתה גדולה יותר במשתפים בשתי קבוצות השינוי ההתנהגותי, בהשוואה לקבוצת הביקורת, אך ההבדלים הללו לא היו בעלי משמעות סטטיסטית.

השינוי ההתנהגותי הביא לשיעורי איזון ל”ד גבוהים עוד יותר משיעורי איזון ל”ד בנוכחות טיפול בתרופה בודדת (שעומדים על 50% איזון).

מגבלות המחקר כוללות יכולה הכללה מוגבלת, המשך הקצר של המחקר והמדגם הקטן היו קטנים מדי להעריך את השפעות ההתערבות על אירועים קרדיווסקולרים.

משתתפים בשתי קבוצות ההתערבות השיגו שינויים גדולים יותר מהמשתתפים בקבוצת הביקורת, והשיגו את השיפור הגדול ביותר במצב לחץ הדם. דבר זה מוכיח כי אנשים בסיכון למחלות לב יכולים להשיג שיפור משמעותי באמעצות שינויים באורח החיים.

Ann Intern Med. 2006;144:485-495

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה