Cardio Thoracic Surgery

האם הופעת עליות ST במהלך אקו מאמץ על ידי דובוטומין מחייבת אנגיוגרפיה? (מתוך American Heart Journal)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי הופעת עליית מקטע ST חדשה במהלך בדיקת אקו מאמץ על ידי דובוטמין, מעידה על מחלת עורקים קורונריים (CAD) חמורה ועל סיכון מוגבר לארועים לבביים. המחקר פורסם בכתב העת האמריקאי ללב (American Heart Journal).

בראיון שנערך עימו לאחרונה מסר אחד החוקרים, כי נכון לעכשיו יש מידע מוגבל בלבד בהתייחס לתוצאות הצפויות במטופלים עם עליית מקטע ST במהלך בדיקת אקו מאמץ על ידי דובוטומין. לפיכך, בחרו החוקרים לחקור את הערך הפרוגנוסטי של הופעת עליית מקטע ST חדשה במהלך בדיקת אקו מאמץ על ידי דובוטומין, ואת הקשר בין הופעה זו ל-CAD.

במחקר נטלו חלק 4240 משתתפים, אשר עברו מבחן אקו מאמץ על ידי דובוטמין. הופעת עליית מקטע ST היתה נדירה, והתרחשה ב-134 מהמשתתפים (כ-3%). החוקרים ציינו כי בכל המשתתפים הללו נמצאה בדיקת אקו מאמץ על ידי דובוטמין כלא תקינה.

ב-69 המשתתפים אשר עברו אנגיוגרפיה לעורקי הלב, נמצאה שכיחות גבוהה של מחלת עורקים קורונריים חמורה ורב כלית. אצל 68 מהמשתתפים שעברו אנגיוגרפיה (99%) נמצאה חסימה בשיעור שווה או גבוה ל-70% מקוטר העורק, וב-53 (77%) נמצאה מחלה רב כלית.  

שיעור הופעת ארוע לבבי במשתתפים אלו במהלך תקופת המעקב היה גבוה, כ-77%. נמצאו 53 מקרי מוות, 33 מקרים שהצריכו רווסקולריזציה קורונרית, 12 מקרי אוטם לבבי (MI), ו-5 מקרים של הופעת תעוקת חזה בלתי יציבה. שיעור המשתתפים שלא עברו ארוע לבבי במהלך שנתיים עמד על 55%, במהלך 4 שנים על 33% ובמהלך 5 שנים על 28%.

בראיון שנערך עימו, הוסיף החוקר כי מחקר זה מצביע על כך שמטופלים אשר נמצא אצלם מבחן אקו מאמץ על ידי דובוטומין חיובי, ועליית מקטע ST, לעיתים קרובות סובלים ממחלת עורקים קורונריים חמורה, כפי שהוכח באנגיוגרפיה, והם נמצאים בסיכון גבוה להופעת ארועים לבביים .

החוקר סיכם ואמר כי יש לשקול ביצוע אנגיוגרפיה של העורקים הקורונריים אצל כל המטופלים שנמצא אצלם עליית מקטע ST בעקבות מאמץ, עם ובלי המצאות גלי Q קודמים באותם חיבורים ב-ECG. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Am Heart J 2006;151:744.e1-744.e6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה