Cardio Thoracic Surgery

פלאק צפוף בבדיקת CT עשוי להוות סמן לשבץ איסכמי (Neurology)

ממחקר חדש שפורסם ב-Neurology עולה כי פלאק צפוף בבדיקת CT יכול להוות סמן טוב לשבץ איסכמי. למרות ש-CT משמש להערכת גודל היצרות של העורק הקרוטידי, הוא לא שימש להערכת צפיפות הרובד. לפי ההמלצות הנוכחיות יש לנתח כל אדם עם TIA (Transient Ischemic Attack) או שבץ, עם היצרות עורק קרוטידי גדולה מ-50%. לעומת זאת, במקרים של אסימפטומטים יש לנתח רק בנוכחות היצרות של למעלה מ-80%, או אם מדובר בנשים.

הבעיה עם המלצות אלו היא שהן מבוססות על דרגת ההיצרות בלבד, והן אינן לוקחות בחשבון את העובדה שקיים רובד וכי רובד שונה בין חולה אחד למשנהו.אבל כאשר בוחנים את הרכב הרובד בבדיקת CT, ניתן להגדיר רמות סיכון שונות באוכלוסיה.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי כדי לקבוע אם פלאק בעורק קרוטיד או צפיפות ברקמה רכה קשור באירוע איסכמי סמוך. במחקר החוקרים בחנו את ההבדלים בצפיפות פלאקים ברקמות בין חולים סימפטומטים ואסימפטומטים עם היצרות של העורק הקרוטידי בבדיקת CT.

במחקר השתתפו 141 נבדקים עם היצרות חשודה בעורק קרוטידי, 99 מהם היו אסימפטומטים. 114 גברים ו-27 נשים בגילאי 46-94. החוקרים בחור 106 פלאקים עם היצרות גדולה מ-50%. מדד Odds Ratio להערכת אירוע נוירולוגי המלווה בירידה של 10 נקודות בצפיפות עמד על 1.54.

זהו המחקר הראשון שהראה כי CT עשוי להיות יעיל כמרקר, בנוסף לבדיקת Doppler US ו-MRI. אמנם ל-MRI יש יתרונות רבים, אך הוא אינו מאפשר לזהות הסתיידויות באותה יעילות כמו CT. בדיקת CT להערכת היצרות יכולה לספק מידע גם על הפלאק.

עם זאת, מדובר במחקר מוגבל מאחר שמדובר במחקר רטרוספקטיבי. הוא יכול לעודד ביצוע מחקרים פרוספקטיבים כדי להעריך את חשיבות בדיקת CT ולעודד את השימוש בו.

Neurology 2006; 66:118-120.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה