Cardio Thoracic Surgery

יין אדום מוריד במהירות את קשיחות העורקים בחולי CAD (מתוך Am J Hypertens)

מחקר חדש מוכיח כי שתיית יין אדום, אפילו יין ללא אלכוהול, משפיע באופן אקוטי על ההמודינמיקה של העורקים בחולי CAD (Coronary Artery Disease).

החוקרים מצאו כי שני סוגי היין האדום (רגיל או ללא-אלכוהול) מביאים לירידה בקשיחות העורקים בחולי CAD, הנמשכת 90 דקות לאחר השתיה. לדבריהם, זהו ממצא חשוב מאוד לאור העובדה שהעורקים בחולי CAD קשיחים מאוד וזו הסיבה העיקרית לעליית לחץ הדם ובעקבותיה העליה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות.

העובדה ששני סוגי היין הביא לירידה בקשיחות העורקים מצביעה על כך שהאפקט אינו תלוי רק באלכוהול וקשור כנראה לאנטי-אוקסידנטים שביין האדום. כנראה שהאנטי-אוקסידנטים ביין האדום מאוד חזקים ומשפיעים באופן משמעותי מאוד על תפקוד כל הדם.

החוקרים עקבו אחר 15 חולי CAD ובדקו את קשיחות העורקים וגלי ההחזרה (שבוטאו ע”י Augmentation Index) ואת לחץ הדם המרכזי והפריפרי בצום ו-30, 60, ו-90 דקות לאחר צריכת 250 מ”ל יין אדום רגיל או ללא-אלכוהול.

יין אדום רגיל ויין אדום חסר-אלכוהול הביאו לירידה משמעותית ב-Augmentation Index של 10.5% ו-6.1%, בהתאמה. בנוסף, נרשמה ירידה משמעותית בקשיחות העורקים ובלחץ הדם הסיסטולי המרכזי, אך לא בלחץ הדם הסיסטולי הפריפרי. לחץ הדם הסיסטולי המרכזי ירד ב-7.4 מ”מ כספית לאחר שתיית יין אדום רגיל וב-5.4 מ”מ כספית לאחר שתיית יין אדום ללא-אלכוהול.

החוקרים מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים בכדי להבהיר את המנגנון המדויק שבבסיס התצפיות הללו. ייתכן שכדאי לבצע מדדים ישירים של קיבלות אנטי-אוקסידנטים או Isoprostanes בשלב מוקדם לאחר שתיית יין אדום.

הם מוסיפים שעדיין יש לבדוק אם שתייה ממושכת של יין אדום, עם או בלי אלכוהול, מביאה לשיפור בעורקים הגדולים ומקטינה את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות בחולי CAD.

Am J Hypertens 2005;18:1161-1167

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה