Cardio Thoracic Surgery

האם FNA מונחה US בשילוב עם מדיאסטינוסקופיה משפר את היכולת בקביעת השלב (Stage) של גידולי ריאה? (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי שילוב Mediastinoscopy עם Endoscopic US-Guided FNA 

(EUS-FNA) יעיל יותר בקביעת השלב (Stage) של סרטן ריאות לפני ניתוח, לעומת כל אחת מהבדיקות בפני עצמן. שילוב שתי הבדיקות עשוי להקטין את מספר ניקורי החזה

(Thoracotomies) המבוצעים ללא צורך.

כיום, כ-40% מניקורי החזה שמבוצעים נחשבים מיותרים, עובדה המעידה על כישלון של בדיקות טרום-ניתוחיות באיתור גרורות בקשרי לימפה או פלישת הגידול למדיאסטינום. תיאורטית, מאחר ששתי הבדיקות מתמקדות בקשרי לימפה שונים, שילוב Mediastinoscopy עם EUS-FNA עשוי לשפר את יכולת האבחנה של מצבים אלו.

במחקר עקבו אחר 107 נבדקים, שסבלו מסרטן ריאות הניתן לניתוח. כל הנבדקים עם תוצאות שליליות בבדיקת Mediastinoscopy עברו ניקור חזה (Thoracotomy) והגידול הוסר.

שיעור אבחנת גידולים פולשניים או גרורות לקשרי לימפה באמצעות EUS-FNA בלבד, עמד על 28%. שיעור האבחנה באמצעות Mediastinoscopy בלבד עמד על 20%.

בשילוב שתי הבדיקות, זוהו גידולים פולשניים או גרורות לקשרי לימפה ב-36% מהנבדקים.

לאור תוצאות המחקר, החוקרים מעריכים כי הוספת בדיקת EUS-FNA לבדיקת Mediastinoscopy עשויה למנוע 16% מניקורי החזה. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי 2% מתוצאות בדיקת EUS-FNA זוהו כחיוביות שגויות (False Positive).

לסיכום, החוקרים טוענים כי EUS-FNA עשויה לשפר את היכולת בקביעת השלב של גידולי ריאה (Stage), לפני ניתוח. עם זאת, לאור קבלת תוצאות חיוביות-שגויות, יש להמשיך ולחקור את הנושא.

JAMA 2005;294:931-936

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה