Cardio Thoracic Surgery

דיכאון הוא גורם סיכון עצמאי לאי שיפור בתפקוד פיזי לאחר CABG (מתוך Circulation)

ע”פ מחקר חדש המתפרסם כעת ב-Circulation דיכאון בזמן ביצוע ניתוח מעקפים (CABG )  הוא גורם סיכון לירידה או אי שיפור בתפקוד פונקציונלי במשך 6 חודשים לאחר ה-CABG .

החוקרים מסבירים כי המידע על הקשר בין דיכאון לתמותה לאחר ניתוח CABG ידוע ומבוסס. עם זאת, יש מידע מוגבל בלבד על הקשר בין דכאון לרמת התפקוד לאחר ה-CABG .

לצורך מציאת הקשר החוקרים עקבו אחר 963 מטופלים אשר עברו CABG ראשוני בין השנים 1999 ל-2001 . במצב הבסיס, ו-6 חודשים לאחר ה-CABG החוקרים ראיינו את המטופלים כדי להעריך את הסימפטומים הדכאוניים שלהם תוך שהם משתמשים בסולם הדיכאון הגריאטרי (GDS ) וכן את התפקוד הפיזי באמצעות שאלון SF-36 (בר”ת PCS ) . התפקוד הפיזיקלי של המטופלים נחשב כמשתפר עם ה-PCS עלה מעל 5 נקודות במהלך 6 החודשים.

מטופלים עם GDS גבוה היו צעירים יותר, יותר נשים, ועם תפקוד פיזי גרוע יותר ותחלואה גבוהה יותר מאשר מטופלים עם GDS נמוך.

נמצא כי בקרב המטופלים עם GSD מתחת ל-5 נקודות היה שיפור של 60.1% בתפקוד הפיזי, לעומת שיפור של 49.8% לבעלי GDS בין 5 ל-9 , ושיפור של 39.7% לבעלי GDS מעל 10 נקודות.

הסימפטומים הדכאוניים נשארו משמעותיים ומובהקים כמנבאי חוסר שיפור בתפקוד פיזי גם לאחר התאמות של חומרת מחלת העורקים הכלילית, רמת האנגינה, רמת ה-PCS בתקופת הבסיס, וההיסטוריה הרפואית. תוצאה של GSD מעל 10 נקודות הייתה גורם סיכון חזק יותר לאי שיפור תפקוד פיזי לאחר CABG מאשר המדדים המסורתיים של חומרת מחלה כמו MI בעבר, אי ספיקת לב באשפוז, סוכרת ורמת ה-EF של חדר שמאל.

החוקרים מסכמים איפןא שהסימפטומים הדכאוניים בזמן CABG הינם גורמי סיכון חזקים לחוסר בשיפור בתפקוד פיזי במשך 6 חודשים לאחר CABG .

Circulation. 2005;111:271-277

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה