Cardiac Rhythm Management

הבדלים במבנה הלב בין ספורטאים וספורטאיות (J Am Coll Cardiol)

שינויים לבביים על-רקע פעילות גופנית דינאמית הם שונים בין ספורטאים וספורטאיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

להערכת ההבדלים בין המינים בגיאומטריה של החדר השמאל החוקרים בחנו 1,083 ספורטאי עילית בגילאי 14-35 שנים, שהשלימו בדיקת אק”ג ואקו-לב. הספורטאים עסקו ב-40 מקצועות ספורט שונים, כאשר 62% עסקו בפעילות מגוונת, 28% בפעילות דינאמית ו-10% בספורט סטטי. 40% מהמשתתפים היו נשים.

הגיאומטריה של החדר השמאלי סווגה כתקינה, היפרטרופיה קונצנטרית, עליה יחסית בעובי הדופן, היפרטרופיה אקסצנטרית או רימדולינג קונצנטרי.

החוקרים מדווחים כי הגיאומטריה הייתה תקינה ב-69% מהגברים ו-71% מהנשים. ברבע מהגברים והנשים תועד מדד מסת חדר שמאל לשטח הגוף שהיה מוגבר. ב-47% מהגברים ו-7% מהנשים הקוטר הסוף-דיאסטולי של חדר שמאל עלה על 54 מ”מ.

ב-7% מהנשים ו-12% מהגברים זוהתה היפרטרופיה/רימודלינג קונצנטרית. בהשוואה לגברים, בנשים שעסקו בפעילויות דינאמיות תועד סיכוי גבוה יותר להיפרטרופיה אקסצנטרית (16% לעומת 22%).

החוקרים לא זיהו הבדלים מגדריים בגיאומטריה של חדר שמאל בין ספורטאים שעסקו בפעילות סטטית או משולבת. עם זאת, ב-15% מהספורטאים שעסקו בפעילות דינאמית תועדה היפרטרופיה קונצנטרית, זאת בהשוואה ל-4% מהספורטאיות. היפרטרופיה אקסצנטרית תועדה ב-22% מהנשים שעסקו בפעילות דינאמית, בהשוואה ל-16% מהגברים.

ב-9% מהספורטאים תועד תרשים אק”ג אבנורמלי. בספורטאים עם גיאומטריה חריגה של חדר שמאל לא תועדה שכיחות גבוהה יותר של תרשימי אק”ג חריגים, בהשוואה לאלו עם גיאומטריה תקינה של חדר שמאל. עם זאת, החוקרים זיהו הבדלים מגדריים בדפוסי אק”ג.

J Am Coll Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה