Cardiac Rhythm Management

סיכון למוות לבבי פתאומי גבוה כפליים בגברים לעומת נשים (J Am Heart Assoc)

מנתוני מחקר Framingham Heart Study עולה כי בגברים סיכון גבוה לפחות כפליים לתמותה עקב מוות לבבי פתאומי בהשוואה לנשים, בכל קבוצות הגיל, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association.

מהתוצאות עולה עוד כי באלו עם מספר רב יותר של גורמי סיכון, וכן אלו עם לחץ דם גבוה בלבד, תועד סיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי.

החוקרים עקבו אחר משתתפים במחקר Framingham Heart Study שלא סבלו ממחלות לב וכלי דם לפני הבדיקה הראשונה שלהם. מוות לבבי פתאומי הוגדר כתמותה המיוחסת למחלת לב כלילית בתוך שעה מהופעת תסמינים, ללא גורם סביר אחר למוות, כפי שנקבע ע”י פאנל של שלושה רופאים.

מדגם המחקר כלל 2,294 גברים ו-2,785 נשים, עם סך כולל של 160,396 שנות-אדם; 375 אובחנו עם מוות לבבי פתאומי, רובם לפני גיל 70. בגיל 45 שנים, הסיכון במהלך החיים עמד על 10.9% בגברים ועל 2.8% בנשים.

החוקרים זיהו קשר בין צבר גדול יותר של גורמי סיכון ובין סיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי במהלך החיים. בכל גיל, הסיכון במהלך החיים למוות לבבי פתאומי בגברים עם שני גורמי סיכון ומעלה עמד על 12%.

מניתוח גורמי הסיכון הפרטניים עלה כי בכל הגילאים ובשני המינים, לחץ דם הינו מדד טוב יותר לסיכון למוות לבבי פתאומי, בהשוואה לגורם יחיד אחר. בגברים בגיל 45 שנים בקטגוריית לחץ הדם הגבוה ביותר (לחץ דם סיסטולי של 160 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי של 100 מ”מ כספית, או טיפול לאיזון לחץ דם) תועד הסיכון הגבוה ביותר למוות לבבי פתאומי במהלך החיים (16.3%).

החוקרים כותבים כי יוזמות עתידיות חייבות להתמקד בקבוצות חולים בסיכון ובפרט בגורמי הסיכון בעלי ההשפעה הגדולה ביותר בכל גיל: יתר לחץ דם בגברים בגיל 45, סוכרת באלו מעל גיל 65 ועישון באלו מתחת לגיל 65. בנוסף, נדרשת תשומת לב והתייחסות ראויה במקרים של נוכחות שניים מגורמי הסיכון המג’וריים, או יותר.

J Am Heart Assoc 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה