Cardiac Rhythm Management

השוואת הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים חדשים בהשוואה לקומדין בחולי פרפור פרוזדורים (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי כל נוגדי הקרישה הפומיים החדשים (NOAC או Novel Oral Anticoagulant) מהווים חלופה בטוחה ויעילה לקומדין בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים. לא תועדו הבדלים משמעותיים בין נוגדי הקרישה החדשים ובין קומדין בשיעור אירועים מוחיים איסכמיים. הסיכון לתמותה, דימום מכל-סוג, או דימום מג’ורי היה קטן יותר עם Apixaban (אליקוויס) ו-Dabigatran (פרדקסה), בהשוואה לקומדין.

מדובר במחקר עוקבה תצפיתי, שכלל שלושה מאגרי נתונים בדנמרק, בתקופה שבין אוגוסט 2011 ועד אוקטובר 2015. המחקר כלל 61,678 מטופלים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתם, שלא קיבלו טיפול קודם בנוגדי-קרישה. אוכלוסיית המחקר סווגה לפי סוג הטיפול: קומדין (57%), Dabigatran במינון 150 מ”ג (21%), Rivaroxaban (קסרלטו) (12%) ו-Apixaban במינון 5 מ”ג (10%).

התוצאים העיקריים ליעילות הוגדרו מראש: אירוע מוחי איסכמי; משלב אירוע מוחי איסכמי או תסחיף סיסטמי; תמותה; ומשלב אירוע מוחי איסכמי, תסחיף סיסטמי או תמותה. תוצאי בטיחות כללו דימום מכל סוג, דימום תוך-גולגולתי ודימום מג’ורי.

כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים לאירוע מוחי איסכמי, נוגדי-קרישה פומיים חדשים לא היו שונים משמעותית מקומדין. במהלך שנה של מעקב, Rivaroxaban לווה בשיעור שנתי נמוך יותר של אירועים מוחיים איסכמיים או תסחיפים סיסטמיים (3% לעומת 3.3%, בהתאמה), בהשוואה לקומדין: יחס סיכון של 0.83. יחסי הסיכון ל-Dabigatran ו-Apixaban (2.8% ו-4.9% בשנה, בהתאמה) לא היו שונים משמעותית מקומדין. הסיכון השנתי לתמותה היה מופחת משמעותית עם Apixaban (5.2%) ו-Dabigatran (2.7%), בהשוואה לקומדין (8.5%), אך לא עם Rivaroxaban (7.7%).

באשר לתוצא הסיום המשולב שכלל כל דימום, השיעורים השנתיים עם Apixaban (3.3%) ו-Dabigatran (2.4%) היו נמוכים משמעותית בהשוואה לקומדין (5.0%). קומדין ו-Rivaroxaban לוו בשיעור דימום שנתי דומה (5.3%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים הינו חלופה יעילה ובטוחה לקומדין בטיפול בחולי פרפור פרוזדורים.

BMJ. 2016;353(i3189)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה