Cardiac Rhythm Management

מה בין ברדיקרדיה אסימפטומטית ובין תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית? (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA, עולה  כי ברדיקרדיה עצמה אינה מלווה בעליה בשיעורי התמותה או סיכון קרדיווסקולארי, אך ייתכן קשר בין ברדיקרדיה ובין תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית בחולים הנוטלים תרופות להאטת קצב הלב.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין ברדיקרדיה אסימפטומטית ובין פרופיל סיכון קרדיווסקולארי נמוך יותר, פחות טרשת עורקים תת-קלינית וירידה בהיארעות תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית.

הסקירה הרטרוספקטיבית כלל כ-6,700 משתתפים במחקר MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis), אליו גויסו גברים ונשים ללא מחלה קרדיווסקולארית קלינית, בגילאי 45-84 שנים, בין השנים 2000-2002, שהיו במעקב למשך למעלה מעשר שנים להערכת היארעות מחלה קרדיווסקולארית ותמותה.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים, 47% היו גברים. קצב הלב הממוצע עמד על 63 פעימות לדקה ב-5,831 המשתתפים שלא נטלו תרופות המשפיעות על קצב הלב, ב-5.3% תועד קצב לב נמוך מ-50 פעימות לדקה. מהתוצאות הראשוניות עלתה אינטראקציה משמעותית בין קטגוריות קצב הלב לפי שימוש בתקופות המשפיעות על קצב הלב לתמותה.

החוקרים מדווחים כי קצב לב נמוך מ-50 פעימות לדקה לא נקשר עם היארעות מחלות קרדיווסקולאריות באף אחת מתתי הקבוצות (בין אם נטלו או לא נטלו תרופות המשפיעות על קצב הלב). בקרב משתתפים שלא נטלו תרופות המשפיעות על קצב הלב, הסיכון לתמותה לאחר תקנון מלא לא היה שונה עם קצב לב נמוך מ-50 פעימות לדקה (יחס סיכון של 0.71) והיה מוגבר בקרב אלו עם קצב לב מעל 80 פעימות לדקה (יחס סיכון של 1.49) (בהשוואה לקצב לב של 60-69 פעימות לדקה).

בקרב 902 משתתפים שנטלו תרופות המשפיעות על קצב הלב החוקרים זיהו עליה בסיכון לתמותה על-רקע קצב לב נמוך מ-50 פעימות לדקה (יחס סיכון של 2.42) ועם קצב לב של מעל 80 פעימות לדקה (יחס סיכון של 3.55) (בהשוואה לקצב לב של 60-69 פעימות לדקה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי ברדיקרדיה אינה קשורה עם היארעות תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית, למעט בחולים הנוטלים תרופות המשפיעות על קצב הלב.

JAMA Intern Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה