Cardiac Rhythm Management

COPD קשור לסיכון מוגבר למוות קרדיאלי פתאומי (EHJ)

אנשים עם COPD נמצאים בסיכון גדול יותר למוות קרדיאלי פתאומי (SCD) בהשוואה לאנשים בריאים תואמים מבחינת גיל ומין – כך עולה ממחקר חדש המתפרסם ב-EHJ . מהמחקר עולה שלאחר יותר מ-5 שנים ממועד איבחון COPD , הסיכון ל-SCD היה כמעט כפול, ובמטופלים עם התלקחויות תכופות, הסיכון ל-SCD עלה ליותר מפי 3 . לדעת החוקרים לנתונים אלה יש חשיבות מבחינת הערכת הסיכון ל-SCD ותכנון צעדים למניעת SCD במטופלים עם COPD .

מחקר מבוסס אוכלוסיה רחב וארוך טווח זה החל בשנת 1990 ובמהלכו נעשה מעקב אחר 14,926 מטופלים בקהיליה בגיל בין 45 ומעלה למשך 24 שנים.

מבין 13,471 האנשים שנכללו באנליזה הנוכחית, 1,615 אובחנו עם COPD. משתתפים אלה היו מעט מבוגרים יותר מאשר אלה ללא COPD (גיל ממוצע 70 מול 63) , יותר גברים (56% מול 40%) ויותר מעשנים בהווה (40% מול 19%).

בסה”כ התרחשו 551 מקרים של SCD, לרבות 82 בחולי COPD . לאחר התאמות לגיל ומין, COPD היה קשור לסיכון מוגבר של פי 1.34 (בטווח 1.06-1.7) . הסיכון היה מוגבר במיוחד מעבר ל-5.5 שנים לאחר איבחון ה-COPD ועמד לאחר התאמות גיל/מין על פי 2.12 (בטווח 1.6-2.82) . החוקרים לא מצאו מגמות דומות לסיבות אחרות לתמותה.

מבין המטופלים עם דרגות גבוהות של דלקת סיסטמית בתחילת המחקר, אלו עם תדירות גבוהה יותר של התלקחויות כמו שיעול או קוצר נשימה, היו בסיכון גדול יותר מפי 3 ל-CSD לאחר התאמות גיל-מין: סיכון יחסי של פי 3.58 , בטווח 2.35-5.44 .

החוקרים מציינים שהמימצאים לא היו שונים באופן משמעותי כאשר הוצאו מהאנליזות מטופלים עם היסטוריה של אוטם שריר הלב או אי ספיקת לב.

המחברים מוסיפים כי מחקרים קודמים הצביעו על הקשר בין COPD למחלות קרדיווסקולריות ובין COPD ל-SCD במטופלים ספציפיים בסיכון גבוה, אך זהו המחקר הראשון שבחן את הקשר באוכלוסייה הכללית.

מבין ההסברים האפשריים היכולים להצביע על סיבתיות מציינים החוקרים כי COPD קשור עם סיכון מוגבר לאריתמיות חדריות והארכת מקטע QTc , כסוג של תופעה הקשורה לתחלואה נלווית ל-COPD הכוללת מחלת לב כלילית ואי ספיקת לב.

בנוסף מעירים החוקרים שמאפיינים שונים האופייניים ל-COPD מהווים גם גורמי סיכון ל-SCD כמו למשל קצב לב מוגבר במנוחה, היפוקסיה, היפוקסמיה, איסכמיה קרדיאלית ואי ספיקת לב.

Eur Heart J. Published online April 28, 2015.Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה