Cardiac Rhythm Management

הערכת התועלת של טיפולי CRT בנשים (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה באוכלוסיית חולים עם אי-ספיקת לב, בנשים עם LBBB (Left Bundle Branch Block)תועלת לטיפול ב-CRT-D (Cardiac Resynchronization Therapy Defibrillator) עם מקטע QRS קצר יותר, בהשוואה לגברים עם LBBB.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים זוכות לתת-ייצוג במחקרים להערכת CRT בחולי אי-ספיקת לב (עם כ-20% מהמשתתפים במחקרים אלו). שילוב נתונים ברמת החולה הפרטני ממספר מחקרים קליניים יאפשר הערכה של התועלת של CRT בנשים.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם בנשים עם LBBB יש תועלת ל-CRT-D עם מקטע QRS קצר יותר, בהשוואה לגברים עם LBBB.

החוקרים אספו נתונים ברמת החולה הפרטני משלושה מחקרים להשוואת CRT-D לעומת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) (4,076 חולים), שכללו בעיקר חולים עם אי-ספיקת לב עם NYHA (New York Heart Association) של II והיו במעקב במשך שלוש שנים.

התוצא העיקרי היה הזמן עד לאירוע של אי-ספיקת לב או תמותה ותוצא משני כלל את שיעורי התמותה בלבד.

מהתוצאות עולה כי בנשים תועדה תועלת גדולה יותר להתקני CRT-D, בהשוואה לגברים. ההבדל העיקרי תואר בחולים עם הפרעת הולכה מסוג LBBB ומקטע QRS של 130-149 מילי-שניות. בקבוצה זו, בנשים תוארה ירידה של 76% בשיעורי אי-ספיקת לב או תמותה (הבדל אבסולוטי בין CRT-D ובין ICD של 23%, יחס סיכון של 0.24, P<0.001) וירידה של 76% בשיעורי התמותה בלבד (הבדל אבסולוטי של 9%, יחס סיכון של 0.24, P=0.03), בעוד שלא תוארו הבדלים משמעותיים בתועלת בגברים עם אי-ספיקת לב או תמותה (הבדל אבסולוטי של 4%, יחס סיכון של 0.85, p=0.38) או תמותה בלבד (הבדל אבסולוטי של 2%, יחס סיכון של 0.86, p=0.60).

בגברים ובנשים עם LBBB לא תועדה תועלת להשתלת CRT-D עם מקטע QRS קצר מ-130 מילי-שניות, בעוד שבשני המינים תוארה תועלת לטיפול בנוכחות LBBB ומקטע QRS של 150 מילי-שניות ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה מאחר והנחיות עדכניות בנושא הגבילו את ההתוויה העיקרית (Class I) להשתלת CRT-D בחולים עם LBBB ומקטע QRS של 150 מילי-שניות ומעלה. למרות שההנחיות קובעות התוויה בדרגה IIa בחולים עם LBBB ומקטע QRS של 120-149 מילי-שניות, ממצאי המחקר חשובים מאחר ובנשים סבירות נמוכה יותר להשתלת CRT-D, בהשוואה לגברים. המחקר מדגים את התועלת של שילוב נתונים ממספר מחקרים קליניים.

JAMA Intern Med. Published online June 23, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה