Cardiac Rhythm Management

דיאטה ים תיכונית קשורה לסיכון מופחת למוות לבבי פתאומי בנשים (Am J Clin Nutr )

מאת  מערכת אי-מד

ע”פ מחקר חדש ממהדורת פברואר 2014 של Am J Clin Nutr דיאטה ים תיכונית קשורה לסיכון מופחת למוות קרדיאלי פתאומי.

ברקע מציינים המחברים כי הדיאטה הים תיכונית ודיאטת ה-DASH המיועדת למנוע/לעצור יתר לחץ דם מאופיינות ע”י צריכה גבוהה של פירות, ירקות, חיטה מלאה וחומצות שומן לא רוויות. צריכת מזונות אלה עשויה להשפיע על רמות כולסטרול, דלקת, התפתחות טרשת עורקים ולכן גם על הסיכון למוות קרדיאלי. מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין דיאטה ים תיכונית ו-DASH לסיכון למוות קרדיאלי פתאומי (SCD), בנשים.

החוקרים עשו שימוש במעקב קוהורט פרוספקטיבי של 93,122 נשים פוסטמנופאוזליות שגוייסו למחקר ה-WHI בין 1993 ו-1998 למשך תקופה ממוצעת של 10.5 שנים. הנשים מילאו שאלון תזונה (FFQ) פעמיים במשך תקופת המעקב, והחוקרים דירגו בהתאם את מידת הזיקה שהייתה לתזונה של המשתתפות לתבנית של דיאטה ים תיכונית ודיאטת DASH .

 ה-SCD  הוגדר כמוות שהופיע תוך שעה ממועד תחילת הופעת הסימפוטומים.  

החוקרים מדווחים כי ציון התאמה גבוה לדיאטה הים תיכונית היה קשור עם סיכון מופחת ל-SCD (יחס סיכון של 0.64 , בטווח בר סמך של 0.43-0.94 ) לנשים שהיו ברביעון העליון בהשוואה לנשים ברביעון התחתון של ההתאמה. לאחר התאמות לגיל, צריכת קלוריות כוללת, גזע, הכנסה, עישון, ופעילות גופנית הסיכון היחסי לנשים ברביעון העליון בהשוואה לרביעון התחתון נותר דומה: 0.67 (בטווח בר סמך בין 0.46-0.99 ).

ציון התאמה גבוה לדיאטת DASH לא היה קשור לסיכון מופחת ל-SCD . עם זאת, הם מציינים שצריכת נתרן (מלח) שהוא מרכיב חיוני בדיאטת DASH לא קיבלה ביטוי בשאלוני הדיאטה.

החוקרים מסכמים כי דיאטה ים תיכונית עשויה להיות קשורה לסיכון מופחת למוות לבבי פתאומי בנשים.

Am J Clin NutrFebruary 2014vol. 99no. 2344-351

הערת המערכת: אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון ולטעון שסביר להניח שהתוצאה הזו תהיה תקפה גם לגברים, כך שההמלצה החד משמעית לדיאטה ים תיכונית אמורה להערכתנו להיות מתאימה בהחלט גם לגברים…שלא לדבר על הרבה תועלות אחרות כמו הפחתת סיכון לסוכרת ועוד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה