Cardiac Rhythm Management

סידן בעורקים כליליים לזיהוי חולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם (מתוך הכנס הבינלאומי אודות Prehypertension and Cardiometabolic Syndrome)

סידן בעורקים הכליליים הוא גורם מנבא משמעותי לזיהוי חולים עם קדם יתר לחץ דם הצפויים לפתח מחלות לב וכלי דם, בעיקר נשים, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר Heinz Nixdorf RECALL, שהוצגו במהלך הכנס הבינלאומי אודות Prehypertension and Cardiometabolic Syndrome.

ובמעקב ממושך יותר אחר קבוצת החולים, כעת קרוב לעשר שנים, כמחצית מכלל הגברים והנשים עם לחץ דם בטווח קדם יתר לחץ דם בתחילת המחקר, פיתחו יתר לחץ דם בשלב 1 או 2.

החוקרים מאמינים כי בדיקות CAC (Coronary Artery Calcium) יסייעו בעתיד לרופאים להחליט באילו חולים עם קדם יתר לחץ דם נדרש טיפול אינטנסיבי יותר. הנתונים מספקים גם רמז אחד לשאלה שחזרה על עצמה במהלך הכנס: כיצד מחקרים להערכת אורחות חיים או התערבויות לטיפול תרופתי מזהים את החולים המתאימים ביותר למחקרים.

המחקר שהושק בשנת 2000 גייס חולים ללא אבחנה של מחלה כלילית או היסטוריה של אירועים מוחיים. 4,1818 המשתתפים עברו בתחילת המחקר בדיקה להערכת הסידן בעורק הכלילי ולחץ הדם. החוקרים פרסמו את התוצאות הקרדיווסקולאריות לאחר שבע שנים לפני כשנה בכתב העת Hypertension ובקרוב צפויים להתפרסם הנתונים אודות אירועים מוחיים.

במהלך שבע שנים, תועדו 115 מקרים של אוטם לבבי (פטאלי או לא-פטאלי), כמו גם 152 אירועים מוחיים ורה-וסקולריזציה כלילית. החוקרים מדווחים כי הסיכון המתוקן לאירועים ראשוניים ושניוניים בכל קטגוריות לחץ הדם עלה משמעותית עם ערכי CAC גבוהים יותר. בחולים עם יתר לחץ דם בדרגה 1 או 2 הסיכון הקשור בערכי הסידן הגבוהים ביותר (400 ומעלה) היה גבוה פי ארבע, בהשוואה לחולים עם ערכי סידן בטווח התחתון (1-99).

החוקרים מציינים כי במשתתפים עם ערכי לחץ דם תקינים ומדדי סידן אפסיים, הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים עלה משמעותית, לא רק בחולים עם יתר לחץ דם בשלב 1 או 2, אך גם באלו עם קדם יתר לחץ דם, כולל אלו עם ערכי סידן נמוכים. גם בחולים עם לחץ דם תקין, ערכי סידן של 100 ומעלה לוו בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים זיהו קשר בולט יותר בין התוצאים המשניים (אירועים מוחיים ורה-וסקולריזציה כלילית) ובין עליה בערכי סידן ומדדי לחץ דם ממצא לא-מפתיע, לאור הקשר הידוע בין יתר לחץ דם ואירועים מוחיים. עם זאת, אחד הממצאים העיקריים הוא כי בנשים עם סידן כלילי, אך לא בגברים, נרשם סיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים, גם עם לחץ דם בטווח של קדם יתר לחץ דם. עם זאת, בגברים, ערכי הסידן בעורקים הכליליים היו גבוהים פי חמש בהשוואה לנשים.

מתוך הכנס הבינלאומי אודות Prehypertension and Cardiometabolic Syndrome

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה