Cardiac Rhythm Management

התועלת של תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון במניעת מחלות לב וכלי דם (BMJ)

מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי אין עדויות התומכות במתן תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון למניעה ראשונית או שניונית של מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסבירים כי למרות שמספר סקירות קודמות בחנו את ההשפעה של תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון על מחלות לב וכלי דם, כולן בחנו וויטמינים או נוגדי-חמצון פרטניים, ואף סקירה לא ערכה ניתוח תת-קבוצות לפי ורמים דוגמת איכות מתודולוגית או מקור המימון. כעת הם ביקשו להעריך את המגבלות הנ”ל במחקר הנוכחי וזיהוי 50 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם סך כולל של קרוב ל-295,000 משתתפים 30 מחקרים היו מחקרי מניעה ראשונית ו-20 מחקרי מניעה שניונית.

מהסקירה של כלל 50 המחקרים עלה כי אין קשר בין תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון ובין הפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (סיכון יחסי של 1.00). לא זוהתה השפעה מועילה לתוספים אלו במטה-אנליזה לפי תתי-קבוצות שונות, כולל סוג המניעה, סוג הוויטמינים ונוגדי-חמצון, סוג הסיבוכים הקרדיווסקולאריים, מבנה המחקר, האיכות המתודולוגית, משך הטיפול, מקור המימון, הספק האחראי לתוספים, אופי הביקורות, מספר המשתתפים בכל מחקר והתוספים שניתנו לבד או בשילוב עם תוספים אחרים.

במטה-אנליזה שבחנה את התוצאות בהתאם לסוג הסיבוכים הקרדיווסקולאריים, זוהה קשר בין תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון ובין עליה שולית בסיכון לאנגינה פקטוריס (סיכון יחסי של 1.04).

בניתוח נתונים שהתמקד בסוג התוספים מצאו החוקרים כי מינון נמוך של וויטמין B6 לווה בירידה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (סיכון יחסי של 0.92).

ההשפעות המועילות או המזיקות שזוהו בניתוחים לפי תתי-קבוצות נעלמו כאשר נכללו רק מחקרים אקראיים ומבוקרים באיכות גבוהה.

למרות שזוהה קשר בין תוספי וויטמין B6 ובין הפחתת הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית במחקרים באיכות גבוהה, ותוספי וויטמין E לוו בסיכון מופחת לאוטם לבבי, ההשפעות המועילות הללו זוהו רק במחקרים בהם התוספים ניתנו ע”י חברות תרופות.

לאור ממצאי המחקר הנוכחי ומחקרים קודמים, החוקרים קוראים לרשויות הבקרה ומנהל התרופות והמזון להתייחס לתוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון כתכשירים רפואיים ולהעריך באופן קפדני את היעילות והבטיחות בטרם השיווק. הם מציינים כי דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים במטרה לקבוע אם לתוספים אלו יש תועלת כנגד מחלות לב וכלי דם בחולים עם חסר של הוויטמינים או נוגדי-החמצון.

BMJ 2013; 346:f10

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה