Cardiac Rhythm Management

האם יש הבדל בין חסמי הבטא השונים בטיפול באי ספיקת לב כרונית ובירידה בתמותה ? (BMJ)

יעילותם של ה- Beta blockers , חסמי הבטא, הוכחה במחקרים רבים כיעילה בשיפור ההשרדות ומניעה של הפרעות קצב, שיפור תסמיני אי ספיקת לב ומקטע הפליטה (Ejection Fraction) של החדר השמאלי, כמו גם בשיפור השליטה על קצב החדרי, במיוחד במטופלים עם אי ספיקת לב כרונית. לפי המידע שנאסף עבור סקירה ואנליזה זו, נראה שחסמי הבטא השונים יעילים באותה המידה למטרות אלו.

בסקירה סיסטמטית ומטא אנליזה זו נבדקה היעילות של חסמי בטא שונים במקרים של אי ספיקת לב, מאחר שישנה מחלוקת לגבי הטיפול האופטימלי לניהול של אי ספיקת לב, בשל השוני בסלקטיביות של הקולטנים האדרנרגיים וההשפעה שלהם על הסירקולציה ההיקפית. החוקרים ניהלו חיפוש עבור מחקרים שהשוו חסמי בטא מסוגים שונים או מול טיפול אחר. 21 מחקרים נכללו באנליזה, שבדקו את השפעת התרופות:  atenolol, bisoprolol, bucindolol, carvedilol, metoprolol, ו- nebivolol. התוצאה העיקרית שנבחנה היתה תמותה מכל סיבה במעקב הארוך ביותר בנמצא.

בניתוח כללי, חסמי הבטא כולם הביאו לירידה בתמותה בהשוואה לפלצבו או לטיפול סטנדרטי לאחר 12 חודשים בממוצע (יחס הסיכויים 0.69). עם זאת, לא נמצא הבדל בין חסמי הבטא השונים כאשר הושוו זה מול זה מבחינת הסיכון למוות, מוות לבבי פתאומי, מוות בשל כשל במשאבה או בשל הפסקה של הטיפול. גם השיפור הקיים במקטע הפליטה של החדר השמאלי היה דומה בין חסמי הבטא השונים.

החוקרים מסכמים כי חסמי הבטא מהווים טיפול יעיל וסביל במטופלים עם אי ספיקת לב כרונית  וכי התועלת מבחינת הירידה בתמותה והשפעות קליניות אחרות , כמו גם השיפור במקטע הפליטה היתה נכונה לכל התרופות בסיווג הזה. לפי המידע שנאסף, לא הצליחו החוקרים להוכיח יעילות של תרופה אחת על פני השניה, והם כותבים כי יש לערוך מבחני יעילות נוספים ראש-בראש בין חסמי הבטא השונים כדי להוכיח האם מי מהם יעילים יותר מהאחרים.

לתקציר המחקר

BMJ 2013;346:f55

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה