Cardiac Rhythm Management

הסיכון למחלות לב וכלי דם גבוה גם בהעדר גורמי סיכון (JAMA)

הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם במהלך החיים לאחר גיל 45, עולה על 60% בגברים ו-55% בנשים, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם במהדורת 7 בנובמבר של כתב העת Journal of the American Medical Association.

באופן לא-מפתיע, הסיכון הגדול ביותר הוא בחולים עם מספר רב יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הסיכון למחלת לב וכלי דם במהלך החיים עדיין עולה על 30% בגברים ונשים, גם עם פרופיל גורמי סיכון אופטימאלי. למרות זאת, איזון גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם באמצע החיים מביא להישרדות ארוכה יותר ללא מחלות לב וכלי דם, עד 14 שנים ארוכים יותר בהשוואה לחולים עם שני גורמי סיכון.

החוקרים מסבירים כי עד כה, לא פורסמו נתונים אודות הסיכון במהלך החיים למחלות לב וכלי דם. הערכות של הסיכון במהלך החיים עשויות לספק תחזיות על הנטל הצפוי באוכלוסיה של מחלות לב וכלי דם.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את הסיכון במהלך החיים, כמו גם את שנות החיים ללא מחלות לב וכלי דם (כולל מחלת לב כלילית פטאלית ולא-פטאלית, כל הצורות של אירועים מוחיים, אי-ספיקת לב ומקרי תמותה אחרים על-רקע מחלות לב וכלי דם, על-בסיס נתונים ברמת הפרט מחמישה מדגמים ארציים: Framingham Heart Study, Framingham Offspring Study, Atherosclerosis Risk in Communities Study, Chicago Heart Association Detection Project in Industry Study ו-Cardiovascular Health Study.

הסקירה כללה נתונים אודות כ-905,000 שנות-אדם. כל המשתתפים לא סבלו ממחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר.

בכל קטגוריות הגילאים (45, 55, 65 ו-75 שנים), 1.7-7.9% מהמשתתפים היו בקבוצת סיכון אופטימאלי: כלומר, באלו עם לחץ דם נמוך מ-120/80 מ”מ כספית, רמות כולסטרול כולל נמוכות מ-180 מ”ג לד”ל, ללא עישון או סוכרת.

בכל קבוצות הגיל, בלמעלה מ-55% מהמשתתפים זוהה גורם סיכון מג’ורי אחד או לפחות שני גורמי סיכון מג’וריים, כולל אלו עם לחץ דם של 160/100 מ”מ כספית ומעלה, או אלו שקיבלו טיפול, רמות כולסטרול של 240 מ”ג לד”ל ומעלה, או טיפול תרופתי, סוכרת, ו/או עישון בהווה.

בשלב מסוים במהלך המעקב בכל קבוצות הגיל, כ-30-35% מהחולים אובחנו עם אירועים קרדיווסקולאריים, כאשר בגברים הסיכון היה גבוה יותר בהשוואה לנשים.

כאשר נערכה חלוקה על-פי נטל גורמי הסיכון, בגילאי 55 ו-65 שנים, בגברים ונשים עם לפחות גורם סיכון אחד (לחץ דם 140-149/90-99 מ”מ כספית או רמות כולסטרול כולל של 200-239 מ”ג לד”ל, אך ללא סוכרת או עישון), גורם סיכון מג’ורי אחד, או לפחות שני גורמי סיכון מג’וריים, הסיכון למחלת לב וכלי דם במהלך החיים (עד גיל 95 שנים) עלה על 50%.

גם עם פרופיל גורמי סיכון אופטימאלי, בגברים ונשים בגילאי 55 שנים, הסיכון למחלת לב וכלי דם במהלך החיים עמד על למעלה מ-40% ו-30%, בהתאמה. עם זאת, באלו בקבוצת גורמי הסיכון האופטימאלית בגיל העמידה, מחלת לב וכלי דם הופיעה בממוצע, 8-14 שנים מאוחר יותר, בהשוואה למקביליהם עם לפחות שני גורמי סיכון מג’וריים.

לאור זאת, שמירה על גורמי סיכון אופטימאליים בגילאי 45, 55 ו-65 שנים, אינה מבטיחה כי החולים לא יפתחו מחלות לב וכלי דם במהלך חייהם, אך מעלה את הסבירות כי יחיו שנים ארוכות יותר ללא מחלות לב וכלי דם.

JAMA. 2012;308:1795-1801. Published online November 5, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה