Cardiac Rhythm Management

ריכוז מגנזיום נמוך בדם ושכיחות קומפלקסים חדריים מוקדמים בשמנים עם סוכרת מסוג 2 (Cardiovasc Diabetol)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Cardiovascular Diabetology עולה קשר שלילי בין ריכוז מגנזיום בדם ובין שכיחות קומפלקסים חדריים מוקדמים (PVC או Premature Ventricular Complexes) בחולים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוכחות PVC מנבאת תמותה קרדיווסקולארית במספר אוכלוסיות. מחקרים קודמים דיווחו על עליה בשכיחות הפרעות קצב בנוכחות חסר מגנזיום. לאור זאת, הם שיערו כי קיים קשר הפוך בין ריכוז מגנזיום בדם ובין שכיחות PVC במבוגרים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

החוקרים אספו את הנתונים האנתרופומטריים, דמוגרפיים ומאפיינים הנוגעים לאורח החיים של 750 מבוגרים, בגילאי 18 ומעלה, שלקחו חלק במחקר חתך שנערך בקוויבק, קנדה. בדיקות הולטר אק”ג תיעדו את הוריאביליות בקצב הלב והפרעות קצב לבביות במהלך שעתיים רצופות. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין ריכוז מגנזיום בדם ובין PVC.

החוקרים מדווחים כי שכיחות PVC במבוגרים עם היפומגנזמיה (ריכוז מגנזיום בדם של 0.70 מילימול לליטר ומטה) הייתה גבוהה יותר מפי שתיים, בהשוואה למבוגרים ללא היפומגנזמיה (50% לעומת 21%, p=0.015); התוצאות היו דומות כאשר החוקרים לא כללו מבוגרים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

כל המבוגרים עם היפומגנזמיה סבלו מסוכרת מסוג 2. שכיחות PVC ירדה עם ירידה בריכוז מגנזיום בדם במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 בלבד (p<0.001). מניתוח רב-משתנים, לאחר תקנון לגיל, מין, קהילה, מדד מסת גוף, עישון, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, מחלת כליות, תרופות להורדת לחץ דם וכולסטרול וריכוז Docosahexaenoic Acid, יחס הסיכויים ל-PVC בחולים עם סוכרת מסוג 2 וריכוז מגנזיום בדם של מעל 0.70 מילימול עמד על 0.24, בהשוואה לאלו עם ריכוז של 0.70 מילימול לליטר ומטה (p=0.046).

                          

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי רמות תת-אופטימאליות של מגנזיום בדם עשויים לתרום להתפתחות הפרעות קצב בחולים עם סוכרת מסוג 2, לאור קשר מנה-תגובה בין ריכוז מגנזיום בדם ובין שכיחות PVC.

Cardiovasc Diabetol. 2012;11

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה