Cardiac Rhythm Management

הבדלים בשיעורי הסיבוכים בין Clopidogrel ו-Ticagrelor בחולים המיועדים לניתוח מעקפים (מתוך כנס ESC)

במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology הציגו חוקרים מחקר חדש בו ביקשו להעריך את ההבדלים בגורמי התמותה בין חולים שטופלו ב-Ticagrelor ו-Clopidogrel לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, במסגרת מחקר PLATO. מהתוצאות עולה כי בקבוצת המטופלים ב-Clopidogrel נרשמה עליה בשיעור האירועים הלבביים, הדימומים והזיהומים, האחראית ככל הנראה לתמותה המוגברת באוכלוסיה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקר PLATO (Platelet Inhibition and Patient Outcomes) נמצא כי Ticagrelor עדיף על Clopidogrel למניעת אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה בחולים עם תסמונת כלילית חדה. בתת-קבוצה של חולים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לאחר ההקצאה האקראית וטופלו בתרופת המחקר בתוך שבוע מהניתוח (1261 חולים), Ticagrelorלווה בירידה בסך מקרי התמותה ובמקרי התמותה הקרדיווסקולארית. בתת-קבוצה זו, נרשמה ירידה של 50% בסך מקרי התמותה ומקרי תמותה קרדיווסקולארית בחולים שחולקו לטיפול ב- Ticagrelor בהשוואה למטופלים ב-Clopidogrel, למרות שלא נמצא הבדל מובהק בשיעור הדימומים המג’וריים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הסיבות לתמותה על-רקע ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים במחקר PLATO, תוך סיווג גורמי התמותה כגורמים הקשורים ישירות ובעקיפין לניתוח.

החוקרים זיהו את כל מקרי התמותה לאחר ניתוח מעקפים, של חולים שנותחו בתוך שבעה ימים מנטילת האחרונה של תרופת המחקר (87 חולים). ועדת מומחים מטעם המחקר סיווגה קודם לכן את המקרים כתמותה וסקולארית או לא-וסקולארית. מעבר להערכת הסיבה העיקרית לתמותה, החוקרים בחנו את התרומה של דימומים וזיהומים לתמותת החולים.

מהתוצאות עולה כי מבחינה מספרית, בהשוואה למטופלים ב- Ticagrelor, בקבוצת המטופלים ב-Clopidogrel מספר גבוה יותר של מקרי תמותה וסקולארית נבעו מאוטם לבבי (14 לעומת 10), אי-ספיקת לב (9 לעומת 6), הפרעת קצב או מוות פתאומי (9 לעומת 3) ודימומים, כולל שבץ המורגי (7 לעומת 2). עם הטיפול ב-Clopidogrel נרשמו גם יותר מקרי תמותה לא-וסקולארית עקב זיהומים (8 לעומת 2). בין הגורמים שגרמו ישירות או תרמו לתמותה, דימומים וזיהומים היו נפוצים יותר בקבוצת המטופלים ב-Clopidogrel, בהשוואה למטופלים ב- Ticagrelor (דימומים: 27 לעומת 9, p<0.001; זיהומים: 16 לעומת 6, p<0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי העלייה במקרי התמותה עקב אירועים לבביים, דימומים וזיהומים אחראית ככל הנראה לתמותה המוגברת לאחר ניתוח מעקפים בחולים במחקר PLATO, שחולקו לטיפול ב-Clopidogrel, בהשוואה ל- Ticagrelor.

מתוך כנס ESC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה