Cardiac Rhythm Management

הבדלים בגורמי תמותה פתאומית בגילאים שונים (J Am Coll Cardiol)

הגורם העיקרי לתמותה לבבית פתאומית במבוגרים צעירים שונה בין אלו מעל ומתחת לגיל 35, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 13 בספטמבר של כתב העת American College of Cardiology.

לדברי החוקרים, תוכניות סקירה שמות דגש שאינו פרופורציונאלי על אבחנת קרדיומיופתיה היפרטרופית. למרות שחשוב לשלול מחלה וזו, יש לשים את הדגש על הסיבה המובילה לתמותה פתאומית בצעירים מוות פתאומי בהעדר מחלב לב מבנית, ככל הנראה משני להפרעת קצב.

החוקרים התבססו על מאגר נתונים לזהות את הגורם לכל מקרי תמותה לא-טראומטית במהלך עשר שנים, באנשי צבא בגיל 18 שנים ומעלה. בסופו של דבר, הם סקר 902 רשומות רפואיות עם נתוני אוטופסיה זמינים לתמותה בחשד לגורם לבבי.

שיעורי התמותה עקב מוות לבבי פתאומי  ל-100,000 שנות-אדם היו 6.68 בגברים ו-1.40 בנשים. השיעורים ל-100,000 שנות-אדם עלו מ-3.25 באלו מתחת לגיל 20 ל-105.57 באלו מעל גיל 50 שנים.

לפני גיל 35, הסיבה המובילה לתמותה לבבית פתאומית (41% מהמקרים) הייתה תמותה פתאומית ללא הפרעה לבבית מבנית, ככל הנראה הפרעת קצב, בעוד שבמבוגרים יותר מדובר היה במחלה טרשתית של העורקים הכליליים (73% מהמקרים).

רק 57 מקרי תמותה (6.3%) יוחסו לקרדיומיופתיה היפרטרופית ורק 26 (2.9%) להיפרטרופיה על-רקע יתר לחץ דם.

החוקרים מציינים כי לא נמצא קשר בין ערכי כולסטרול וערכי BMI ובין הסיכון לתמותה פתאומית עקב מחלה טרשתית של העורקים הכליליים.

החוקרים כותבים כי כאשר מבוגר צעיר מת, בעיקר בפורום ציבורי, בין אם במשחק ספורט במסגרת בית ספר תיכון או בבסיס צבאי, הדבר זוכה לתשומת לב תקשורתית רבה. כאשר מזהים סיבה, הממצאים מתפשטים במהירות; אך במידה והסיבה אינה-ברורה, העניין הציבור מתפוגג.

ישנה חשיבות רבה לנושא ההיסטוריה המשפחתית של מוות פתאומי בגיל צעיר. במידה ואדם מתחת לגיל 35 מאבד הכרה או מת ללא הסבר ברור, ובנוכחות היסטוריה משפחתית של תמותה פתאומית, ישנה חשיבות רבה להערכת קרדיולוג או אלקטרופיזיולוג.

J Am Coll Cardiol 2011;58:1254-1261

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה