Cardiac Rhythm Management

האם לחמצן תועלת או נזק בטיפול באוטם לבבי? (מתוך כנס European Society Conference)

מסקר שנערך בקרב קהל משתתפים בכינוס במסגרת ESC (European Society of Cardiology) בנושא חמצן במסגרת הטיפול באוטם לבבי עולה כי מרבית הקרדיולוגים סבורים כי חמצן מזיק ואינו מועיל לטיפול בחולים עם אוטם לבבי. למרות זאת, כמעט כולם בקהל דיווחו כי חמצן עדיין ניתן באופן שגרתי לכל החולים עם אוטם לבבי בבית החולים שלהם.

למרות שנראה כי כולם מסכימים כי דרוש מחקר בקנה מידה גדול, מומחים בתחום ענו כי קשה לערוך מחקר מסוג זה, מאחר שיהיה קשה לקבל הסכמה מדעת מהחולים בחדר מיון להשתתף במחקר, כאשר משמעות הדבר הינה כי ייתכן ולא יקבלו טיפול שמאז ומעולם נחשב ליעיל.

עם זאת, לאחר הצגת כל הטיעונים בעד ונגד מתן חמצן, קהל המשתתפים הצביע כמעט פה אחד לחיוב, כאשר הוצגה השאלה אם היו מסכימים לקחת חלק במחקר מסוג זה במידה והם היו מפתחים אוטם לבבי.

במהלך הדיון המומחים התקשו לסקור את הנתונים בעד ונגד מתן חמצן, מאחר שנערכו מעט מאוד מחקרים בנושא, והמחקרים שפורסמו בנושא היו קטנים או באיכות לא-מספקת להצגת מידע בעל משמעות. למרות שכעת מתוכנן מחקר עם300 משתתפים, ככל הנראה אין די בכך ודרוש מחקר עם 10,000 משתתפים.

לדברי המציגים, מסקר שנערך לאחרונה עלה כי 98% מהצוותים הרפואיים דיווחו כי השתמשו באופן שגרתי בחמצן בטיפול בחולים עם אוטם לבבי מאחר שמדובר בפעולה אינטואיטיבית. איסכמיה לבבית משמעה חסר חמצן ולכן הגיוני לתת חמצן לחולים אלו.

הם טענו כי למרות שאין נתונים ברורים התומכים במתן חמצן לחולים עם אוטם לבבי, מסקר שפורסם לאחרונה עולה כי 55% מהצוותים הרפואיים סבורים כי חמצן מפחית תמותה במצבים אלו, כאשר רק 1.3% טענו כי להערכתם ייתכן נזק למתן חמצן.

המומחים שסקרו את העדויות המדעיות טענו כי ישנה סתירה בממצאים, כאשר חלק מהמחקרים מעידים כי חמצן צמצם את השינויים במקטע ST, צורך במשככי כאבים, היפוקסמיה חמורה וגודל האוטם; אולם, מחקרים אחרים העידו כי הטיפול הביא לעליה בתנגודת כלי הדם הכליליים וקצב הלב, והפחית את תפוקת הלב.

מתוך כנס European Society Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה