Cardiac Rhythm Management

התועלת של שמן דגים בטיפול בפרפור פרוזדורים (Am J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש מאוסטרליה עולה כי מתן שמן דגים לחולים עם פרפור פרוזדורים מביא לשינויים באלקטרופיזיולוגיה של הלב, העשויים לסייע בשמירה על קצב לב תקין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קדם-קליניים הצביעו על ההשפעות נגד-פרפור פרוזדורים של חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, אך מחקרים בבני אדם העלו תוצאות סותרות.

במטרה להבין טוב יותר את ההשפעות החשמליות של חומצות שומן אומגה שלוש בלב, בעיקר בורידי הריאה, החוקרים ערכו מחקר בחולים שהמתינו לבידוד ורידי הריאה עקב פרפור פרוזדורים התקפי. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת ביקורת או לקבוצת טיפול בשמן דגים, כאשר לקבוצה זו ניתנו 15 גרם של DHA (Docosahexaenoic Acid) ו-0.3 גרם של EPA (Eisosapentaenoic Acid) ביום, למשך לפחות 30 ימים.

מהמחקר הוצאו חולים שכבר נטלו שמן דגים או Amiodarone, או חולים עם פרפור פרוזדורים במשך למעלה מדקה אחד בזמן בדיקה. בסופו של דבר, מדגם המחקר כלל 36 חולים. בממוצע, חולים בקבוצת ההתערבות נטלו שמן דגים למשך 40 ימים.

כל המשתתפים עברו ניטור לבבי בן ארבע שעות בטרם אבלציה. התקופה הרפרקטורית בורידי הריאה ובפרוזדור השמאלי הייתה קצרה יותר משמעותית, בקבוצת המטופלים בשמן דגים, ותועדה השפעה גם על התקופה הרפרקטורית בורידי הריאה. באשר לתקופה הרפרקטורית היעילה בורידי הריאה העליונים משמאל והעליונים מימין, אורכה עמד על 200 מילי-שניות בקבוצת ההתערבות, לעומת 120 מילי-שניות בקבוצת הביקורת.

במהלך הבדיקות, 71% מהחולים בקבוצת הביקורת פיתחו פרפור פרוזדורים במרווח זמן קצר, בהשוואה ל-33% מהמטופלים בשמן דגים (p=0.02). משך מחזור פרפור פרוזדורים היה ארוך יותר בקבוצת המטופלים בשמן דגים, כאשר האירוע הראשון של פרפור פרוזדורים מושרה בורידי הריאה ארך 209 מילי-שניות בחולים שנטלו שמן דגים, לעומת 133 מילי-שניות בקבוצת הביקורת. מחזורי פרפור הפרוזדורים הקצר ביותר והארוך ביותר היו שניהם ארוכים יותר משמעותית בקבוצת המטופלים בשמן דגים, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

למרות שמהשינויים האלקטרופיזיולוגיים עולה כי לצריכת שמן דגים לטווח ארוך השפעה נגד-פרפור פרוזדורים בבני אדם עם פרפור פרוזדורים התקפי, דרושים מחקרים אקראיים נוספים להערכת מתן תוספי שמן דגים לטווח ארוך.

Am J Cardiol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה