Cardiac Rhythm Management

דפוסי טיפול תרופתי אינטנסיבי בחולים לאחר PCI (מתוך JAMA)

במאמר חדש שפורסם במהדורת 11 במאי של כתב העת Journal of the American Medical Association מדווחים חוקרים כי שיעור החולים עם מחלה כלילית יציבה המקבלים טיפול תרופתי אופטימאלי לא השתפר משמעותית לאחר תוצאות מחקר COURAGE שפורסמו בשנת 2007, כך עולה מנתונים חדשים ממאגר US PCI.

מתוצאות מחקר COURAGE עלה כי טיפול תרופתי אופטימאלי דומה ביעילותו במניעת אירועים עתידיים להשתלת תומכן בנוסף לטיפול תרופתי אופטימאלי באוכלוסיה זו, ומחקרים אחרים מצאו כי שיעורי PCI ירדו מעט בחולים עם מחלה יציבה, רמז לכך שרופאים רבים בוחרים נכונה בטיפול תרופתי אופטימאלי במקום PCI. אולם מהסקר החדש, שכלל קרוב לחצי מיליון משתתפים מלמעלה מאלף בתי חולים עולה כי לפחות בחולים לאחר PCI, חל שינוי קל במתן טיפול תרופתי בעידן לאחר מחקר COURAGE בהשוואה למצב טרם פרסום ממצאי המחקר.

מומחים בתחום הופתעו מהתוצאות, מאחר וציפו לעליה משמעותית יותר בשיעור מתן טיפול תרופתי באוכלוסיה זו. עם זאת, החוקרים טוענים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים תצפיתיים קודמים, והסבירו כי קיים פער זמן בין פרסום ממצאי מחקר ועד ליישום המסקנות בשטח.

במחקר התצפיתי החוקרים ביקשו לקבוע את שכיחות טיפול תרופתי אופטימאלי ב-467,211 חולים עם מחלה כלילית יציבה לאחר PCI אלקטיבי בעידן שלפני פרסום ממצאי מחקר COURAGE (1 בספטמבר, 2005 עד 25 במרץ, 2007) ולאחר פרסום הממצאים (1 ביולי, 2007 עד 30 ביוני, 2009). החוקרים ערכו השוואה בין טיפול תרופתי אופטימיאלי (נוגד-טסיות, חסם ביתא וסטטינים) לפני פרוצדורת PCI ובעת השחרור.

החוקרים מצאו כי למעלה ממחצית מהחולים טרם PCI נטלו טיפול תרופתי אופטימאלי. חלה עליה מסוימת לאחר PCI כך ששני-שליש מהחולים קיבלו טיפול תרופתי אופטימאלי, אך כאשר החוקרים בחנו את הנושא עם הזמן, ובעיקר עם פרסום ממצאי COURAGE, לא נראה כי חל שינוי משמעותי בדפוס הטיפול.

באופן ספציפי, טיפול תרופתי אופטימאלי ניתן ל-43.5% מהחולים לפני PCI, ושיעור זה עלה ל-44% בלבד בתקופה שלאחר פרסום ממצאי COURAGE (p<0.001). שיעורי מתן טיפול תרופתי אופטימאלי בעת השחרור לאחר PCI עמדו על 63.5% לפני פרסום מחקר COURAGE ו-66% לאחר מכן (p<0.001).

אעפ”י שהתוצאות מובהקות סטטיסטית מאחר שהמחקר כללו עשרות אלפי משתתפים, הן אינן משמעותיות קלינית, עם עליה כוללת של 1.2% בשימוש בטיפול תרופתי אופטימאלי לפני הכנסת תומכן ו-2.5% לאחר הכנסת תומכן.

ממצאים אלו מהווים נקודה חשובה לשיפור בעלות לא-גבוהה.

JAMA 2011; 305:1882-1889

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה