Cardiac Rhythm Management

סודיום-ביקרבונט להפחתת הסיכון לנפרופתיה על-רקע חומר ניגוד במהלך אנגיוגרפיה כלילית (Am J Cardiol)

ממחקר חדש עולה כי טיפול בסודיום ביקרבונט לפני ובמהלך אנגיוגרפיה כלילית מפחית ביעילות את הסיכון לנפרופתיה על-רקע חומר ניגוד.

נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד הינה סיכון משמעותי בחולים המיועדים לאנגיוגרפיה עם הפרעה בתפקוד הכלייתי: מספר התערבויות משמשות להפחתת הסיכון הנ”ל ובמחקר הנוכחי מדווחים החוקרים על תוצאות משטר טיפול הכולל מתן סודיום-ביקרבונט לפני, במהלך ולאחר הפרוצדורה.

המחקר כלל חולים עם GFR (Glomerular Filtration Rate) של מתחת ל-60 mL/min/1.73m2 שעברו אנגיוגרפיה כלילית. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בסודיום כלוריד בלבד (ביקורות) או סודיום כלוריד עם סודיום ביקרבונט בקצב 1 מ”ג לק”ג לשעה החל משלוש שעות לפני ועד שש שעות לאחר אנגיוגרפיה כלילית. התוצא העיקרי היה נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד, שהוגדרה בנוכחות עליה של 25% ברמת קריאטינין בדם מהערך הבסיסי או עליה אבסולוטית של 0.5 מ”ג לד”ל ומעלה, שהופיעה בתוך יומיים ממתן חומר הניגוד.

מדגם המחקר כלל 155 חולים, 78 חולקו באקראי לטיפול סודיום ביקרבונט ו-77 לקבוצת הביקורת. הסיכוי להתפתחות נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד היה נמוך יותר בקרב המשתתפים בקבוצת הטיפול בסודיום-ביקרבונט (2.6% לעומת 13%, p=0.012). בקבוצת ההתערבות ערכי GFR היו גבוהים יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת ביום 2 (45.8 mL/min/1.73m2 ו-40.9 mL/min/1.73m2  , p=0.031) ולאחר חודש אחד (49.5 mL/min/1.73m2 ו-43.7 mL/min/1.73m2 , p=0.019).

החוקרים מסכמים וכותבים כי משטר הטיפול שכלל סודיום כלוריד עם סודיום ביקרבונט הינו יעיל יותר מסודיום כלוריד בלבד כטיפול למניעת נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד, והנ”ל עשוי להביא לשמירה על תפקוד כלייתי טוב יותר בטווח הארוך.

Am J Cardiol, published early online 21 March 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה