Cardiac Rhythm Management

יתרונות גישת טיפול צוותי בחולים עם דיכאון וסוכרת ומחלות לב (New England Journal of Medicine)

חולים רבים סובלים ממספר מחלות כרוניות נפוצות דוגמת סוכרת ומחלות קרדיווסקולאריות, המסבכים את הצרכים הרפואיים. בנוכחות דיכאון עם סוכרת ו/או מחלות קרדיווסקולאריות, לעיתים קרובות תוצאות הטיפול הרפואי פחות טובות.

במחקר אקראי ומבוקר להערכת התערבות במסגרת רפואה ראשונית, הקרויה TEAMcare, אחיות עבדו עם החולים וצוותים רפואיים לטיפול בדיכאון ומחלות גופניות ביחד, בהתאם להנחיות. התוצאות עבור החולים: פחות דיכאון, איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם, לחץ הדם ורמות הכולסטרול וכן איכות חיים טובה יותר.

לדברי החוקרים, חולים הסובלים מדיכאון בנוכחות מחלות כרוניות לא-מאוזנות מצויים בסיכון גבוה להתקפי לב, שבץ מוחי וסיבוכים אחרים. דיכאון הינה הפרעה נפוצה בחולים עם סוכרת ומחלות לב, ומלווה בעליה בשיעור הסיבוכים ובמקרי התמותה. דיכאון עשוי לעורר בחולים תחושת חוסר אונים וחוסר תקווה בנוגע לטיפול במחלות כרוניות אחרות. מצד שני, קושי בהתמודדות עם מחלות כרוניות עשוי להחמיר דיכאון.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים ב-214 חולים שחולקו באקראי לטיפול סטנדרטי או התערבות TEAMcare. הטיפול ההתערבותי כלל אחות שהדריכה כל חולה, ניטרה את איזון המחלה ודיכאון ועבדה עם הרופאים המטפלים להתאמת הטיפול התרופתי ואורח החיים במקרים בהם לא השיגו את יעדי הטיפול. בעבודה משותפת, האחות והחולה קבעו יעדים מציאותיים, צעד אחר צעד: הפחת דיכאון ורמות סוכר בדם, לחץ דם ורמות כולסטרול.

להשגת יעדים אלו, האחיות ניטרו באופן קבוע את המצב הנפשי והבריאות הגופנית של החולים. על-בסיס הקווים המנחים נקבעו המלצות לרופא המטפל בנוגע לשינויים במינון או בסוג הטיפול התרופתי שניתן לאיזון לחץ הדם, רמת הסוכר בדם, שומנים ודיכאון.

לדברי החוקרים, גישה זו סייעה בשיפור הביטחון העצמי של המטופל בנוגע להשלמת היעדים. לאחר שנה אחת, בקרב חולים בקבוצת ההתערבות רמת הדיכאון הייתה נמוכה יותר וכן חל שיפור ברמות הסוכר בדם, ערכי LDL ולחץ הדם הסיסטולי, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי. כל אחד מארבעת המדדים הללו נקשר לסיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה עקב סוכרת ומחלות לב.

החולים בקבוצת ההתערבות דיווחו על שיפור באיכות החיים ושביעות הרצון מהטיפול בדיכאון ובסוכרת ו/או מחלות לב. הסבירות להתאמת הטיפול לרמות הסוכר, לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול וטיפול בנוגדי-דיכאון היה גבוה יותר בקבוצה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי TEAMcare הינה גישה המציבה את המטופל במרכז ומשפרת את הטיפול הן עבור המרכיב הגופני והן עבור המרכיב הנפשי.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה