Cardiac Rhythm Management

האם יש מקום להכנסת תומכנים לעורקי הצוואר בחולים מעל גיל 70? (Lancet)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Lancet עולה כי יש להימנע מהכנסת תומכנים לטיפול בהיצרות סימפטומאטית של העורקים הקרוטידים בחולים בגיל 70 ומעלה, אך הפרוצדורה בטוחה כמו ניתוח אנדארטרקטומיה בטיפול בחולים צעירים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אקראיים ומבוקרים הדגימו סיכון גבוה יותר לשבץ בטווח הקצר, בעקבות הכנסת תומכנים לעורקים הקרוטידים, בהשוואה לניתוח CEA (Carotid Endarterectomy) לטיפול בהיצרות סימפטומאטית של עורקי הצוואר. עם זאת, למחקרים אלו לא הייתה עוצמה מספקת בכדי לקבוע אם הכנסת תומכנים לעורקים הקרוטידים הינה חלופה בטוחה לCEA בתת-קבוצות ספציפיות.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה של חולים משלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו בסה”כ 3433 חולים: מחקר EVA-3S (Endarterectomy Versus Angioplasty in Patients with Symptomatic Severe Carotid Stenosis), מחקר SPACE (Stent-Protected Angioplasty versus Carotid Endarterectomy) ומחקר ICSS (International Carotid Stenting Study).

במהלך 120 הימים הראשונים לאחר ההקצאה האקראית, הסיכון לתמותה או אירוע שבץ היה גבוה יותר ב-53% בקבוצת החולים לאחר הכנסת תומכנים, בהשוואה לניתוח CEA (8.9% לעומת 5.8% (153/1725 חולים לעומת 99/1708 חולים,  RR=1.53, p=0.0006).

מבין כל המשתנים שנבחנו, רק גיל השפיע משמעותית על השפעת הטיפול. בקרב חולים מתחת לגיל 70 שנים, הסיכון לשבץ או תמותה בתוך 120 ימים עמד על 5.8% בקבוצת הכנסת תומכנים, לעומת 5.7% עם ניתוח CEA (RR=1.00,  95% CI = 0.68-1.47). עם זאת, בחולים בגיל 70 ומעלה, הסיכון המשוער לשבץ או תמותה היה גבוה פי שתיים בהשוואה לסיכון לאחר CEA (12.0% לעומת 5.9% (RR = 2.04,  95% CI = 1.48-2.82).

החוקרים מצאו כי הערכת הסיכון לשבץ או תמותה במהלך 30 הימים הראשונים לאחר הטיפול, הייתה דומה בחולים בגיל 70 ומטה בשתי הקבוצות (5.1% עם הכנסת תומכנים לעומת 4.5% עם CEA). עם זאת, בחולים מעל גיל 70, הערכת הסיכון עמדה על 10.5% עם הכנסת תומכנים, לעומת 4.4% עם CEA (RR = 2.41,  95% CI = 1.65-3.51).

מהממצאים עולה כי הכנסת תומכנים לעורקים הקרוטידים עשויה לשמש כחלופה שימושית ל-CEA בחולים צעירים, אם כי קיימת אי-ודאות מסוימת בנוגע לשיעור הגבוה של היצרות חוזרת לאחר הכנסת תומכנים, בהשוואה לסיכון לאחר ניתוח CEA וההשלכות על הסיכון לשבץ בעתיד בחולים אלו.

החוקרים כותבים כי תתכן הצדקה לגישה המבוססת על הצעת הכנסת תומכנים, במקרים בהם הדבר אפשרי מבחינה טכנית, כחלופה לניתוח CEA בחולים מתחת לגיל 65-70 עם היצרות סימפטומאטית של עורקי הצוואר, במרכזים בהם התוצאות הבתר-ניתוחיות מקובלות, כל עוד החולים מודעים לאפשרות לעליה בסיכון להיצרות חוזרת.

מגבלות הסקירה כוללות עוצמה סטטיסטית בלתי-מספקת להשוואה הסיכון בטיפול בתת-קבוצות מסוימות; חולים שהתקבלו עם איסכמיה עינית; וחולים עם מחלה חמורה בעורק הקרוטידי בצד הנגדי. כמו כן, מספר הפרוצדורות שנערכו ע”י כל רופא בטרם הצטרפו למחקר אינו-ידוע, כמו גם ההשפעה של הניסיון של הרופא על שיעור הסיבוכים.

Lancet.Published online September 10, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה