Cardiac Rhythm Management

דיאטות להפחתת-משקל מביאות לנסיגה בטרשת עורקים בחולים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר (מתוך Circulation)

ממחקר חדש מישראל, שתוצאותיו פורסמו ב-Circulation: Journal of the American Heart Association, עולה כי דיאטה דלת-פחמימות, דיאטה דלת-שומן ודיאטה ים-תיכונית מובילות לנסיגה דומה בתהליך טרשתי בעורקים הקרוטידים, לאחר ירידה מתונה במשקל הגוף, לצד שיפור בערכי לחץ הדם.

החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, המרכז לחקר הגרעין ובית החולים סורוקה, ביקשו לבחון אם דיאטה עשויה להוביל לנסיגה בטרשת עורקים, הפרעה פרוגרסיבית, איטית, בהם חלה התעבות של עורקים עם הצטברות פלאק טרשתי, המלווה בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועי שבץ. צוות החוקרים השווה בין שלוש דיאטות בקרב משתתפים בעלי עודף-משקל, רובם גברים, שהיו בסיכון גבוה לטרשת עורקים.

לאחר שנתיים, החוקרים תיעדו נסיגה משמעותית של חמישה אחוזים, בממוצע, בנפח דופן כלי הדם הקרוטידי, וירידה של 1.1% בעובי העורק הקרוטידי.

בהשוואה למשתתפים עם נפח מוגבר של דופן העורק הקרוטידי, בקרב משתתפים בהם תועדה ירידה בנפח הדופן זוהו נקודות שיפור נוספות, כולל ירידה גדולה יותר במשקל (5.3 ק”ג לעומת 3.1 ק”ג); לחץ דם סיסטולי נמוך יותר (6.8 מ”מ כספית לעומת 1.1 מ”מ כספית); שיפור ברמות הומוציסטאין; ועליה ברמות Apo A1 (Apolipoprotein A1), המרכיב העיקרי של כולסטרול “טוב”.

לדברי החוקרים, נתונים אלו הם בין הראשונים שהדגימו תועלת אפשרית לדיאטה, כאחד מהרגלי החיים הניתנים לשינוי, למניעת טרשת עורקים. מהממצאים עולה כי ירידה מתונה וממושכת במשקל ולא תכולת המיקרו-נוטריינטים של משטרי הדיאטה השונים מובילה לשיפור הבריאות הקרדיווסקולארית.

לדברי ד”ר איריס שי, היענות ארוכת-טווח לדיאטה להפחתת-משקל הינה גישה יעילה לנסיגה בטרשת עורקים קרוטידים, בתנאי שמקפידים על אחת מבין האפשרויות הנוכחיות לתזונה נכונה. השפעה זו בולטת יותר בקרב משתתפים בעלי השמנה קלה, המאבדים למעלה מ-5.5 ק”ג ממשקל גופם, עם ירידה של למעלה מ-7 מ”מ כספית בערכי לחץ הדם הסיסטולי. עליה ברמות Apo A1 וירידה ברמות הומוציסטאין בדם, מלווים בשיעורי הצלחה גבוהים יותר בניסיון להביא לנסיגת תהליך טרשתי בעורקים הקרוטידים.

מדגם המחקר כלל 140 משתתפים (88% גברים, בגיל ממוצע של 51 שנים, ערכי BMI של 30.4 ק”ג למ”ר) מהמרכז לחקר הגרעין בנגב. המשתתפים חולקו באקראי לדיאטה דלת-פחמימות, דלת-שומן או דיאטה ים-תיכונית, כחלק ממחקר DIRECT-Carotid (Dietary Intervention Randomized Controlled Trial-Carotid). 26% מהמשתתפים נטלו טיפולים להפחתת שומנים בדם, כולל 20% שטופלו בסטטינים, וקרוב לשליש מהמשתתפים נטלו תרופות להורדת לחץ דם. הם המשיכו בנטילת התרופות לאורך תקופת המחקר. ערכי לחץ דם נמדדו כל שלושה חודשים, ודגימות דם להערכת סמנים בדם, דוגמת רמות הומוציסטאין, נערכו לאחר 12 שעות צום, בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים, ושוב לאחר 24 חודשים. החוקרים התבססו על בדיקת אולטרה-סאונד במטרה להערכה תלת-ממדית של דופן העורק הקרוטידי ולבחון שינויים בעובי העורק, בתחילת המחקר ושוב לאחר שנתיים.

המשתתפים מילאו יומני תזונה והשיבו לשאלוני תזונה לאורך תקופת המחקר. בעוד שהחסר הקלורי היה דומה בשלוש קבוצות המחקר, צריכת פחמימות, סיבים, כולסטרול בתזונה ושומן חד-בלתי-רווי ושומן רווי, הייתה שונה בתלות בסוג הדיאטה. עם זאת, וריאציות אלו בצריכה התזונתית לא הובילה להבדלים מובהקים בתוצאות.

פרופ’ יעקב הנקין, שלקח חלק במחקר וקרדיולוג במרכז הרפואי סורוקה, כותב כי הפחתת הצריכה הקלורית היא ככל הנראה הגורם העיקרי האחראי לירידה במשקל, אך תכולת המיקרו-נוטריינטים קובעת את שביעות הרצון של המטופל מהדיאטה, ואת השינויים המטבוליים המלווים לירידה במשקל. חשיבות הממצאים נעוצה בהבנה כי במהלך שנתיים, שינויים בערכי לחץ-דם בעקבות הדיאטה מנבאים טוב יותר את השינויים בתהליך הטרשתי בקרוטידים.

תוצאות המחקר מבטיחות ונכונות גם לאוכלוסיות אחרות. אך מאחר שהמחקר כלל מספר קטן של נשים, ההשפעות הספציפיות למגדר עדיין אינו-ידועות.

המלצות AHA (American Heart Association) מדגישות את חשיבות איזון צריכה קלורית עם פעילות גופנית, לשמירה על משקל גוף בריא. ההמלצות מכירות בכך שלתכולת המיקרו-נוטריינטים בתזונה השפעה מעטה על מאזן האנרגיה, פרט להשפעה על שביעות הרצון מהדיאטה.

הערת מערכת מאת דורית אדלר, עורכת מדור מחנכי סוכרת:

מדובר במחקר מפתח, המוכיח את מרכזיות התזונה בגרימת ולחילופין נסיגה של טרשת.

המשמעות שדיאטה המבוססת על תזונה בריאה עם הרכבים שונים, הינה בעלת אפקט תרפויטי. מדובר גם בגאווה ישראלית על הישג עולמי מרשים.

Circulation. 2010;121:1200-1208

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes & Metabolic Syndrome עולה כי רמות Asprosin  בדם גבוהות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, או השמנת-יתר, בהשוואה לביקורות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Asprosin הינו מועמד אפשרי לשמש כטיפול בהפרעות מטבוליות ואנדוקריניות. מטרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה זו הייתה לאסוף את העדויות בספרות הרפואית אודות […]

  • גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי סוכרת שאינה מאוזנת היטב, נגע ארוך יותר ויחס iFR (או instantaneous wave-free ratio) נמוך יותר מלווים בסיכון מוגבר להפרעה בשמורת זרם כלילי (Coronary Flow Reserve) לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שמורת זרם כלילי הינו גורם מנבא משמעותי […]

  • ההשפעה של עודף-משקל והשמנת-יתר על התגובה למעכבי TNF ומהלך המחלה בילדים עם מחלת מעי דלקתית (Inflamm Bowel Dis)

    ההשפעה של עודף-משקל והשמנת-יתר על התגובה למעכבי TNF ומהלך המחלה בילדים עם מחלת מעי דלקתית (Inflamm Bowel Dis)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Inflammatory Bowel Diseases עולה כי בילדים מחלת מעי דלקתית ועודף-משקל או השמנת-יתר אין סיכון מוגבר לאובדן תגובה לטיפול במעכבי TNF או להישנות התלקחות בשנה הראשונה לאחר התחלת הטיפול התרופתי, אך שיעורי התלקחות המחלה היו גבוהים יותר בתום תקופת המעקב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של עודף-משקל או השמנת-יתר […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה