Cardiac Rhythm Management

בנשים שכיחות נמוכה יותר של היצרות סימפטומאטית של העורקים הקרוטידים (מתוך Stroke )

ממחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר של Stroke עולה כי מחלה סימפטומאטית של העורקים הקרוטידים, עם היצרות של 50-99% היא פחות נפוצה בנשים, בהשוואה לגברים, ממצאים המספקים הסבר לשיעורי ההתערבות הנמוכים בנשים.

החוקרים מסבירים כי למרות שקיים הבדל קל בין המינים בהיארעות לפי גיל של אירועי TIA (Transient Ischemic Attack) ושבץ, שיעור גבוה יותר משמעותית של גברים, בהשוואה לנשים, עוברים אנדארטרקטומיה/הכנסת תומכן בעקבות היצרות סימפטומאטית של העורקים הקרוטידים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את נתוני מחקר OXVASC (Oxford Vascular Study), אודות למעלה מ-90,000 חולים שהיו רשומים בתשעה מרכזים ראשוניים באוקספורדשייר, בריטניה. בנוסף, הם ניתחו את הנתונים אודות כ-600,000 חולים מאוכלוסיית אוקספורדשייר.

בין השנים 2002 ו-2009, ב-323 גברים ו-339 נשים ממדגם OXVASC תועד שבץ לא-מגביל או אירוע TIA בטריטוריה של העורקים הקרוטידים. לא תועדו הבדלים מובהקים בשיעור ההפניות להדמיות של העורקים הקרוטידים בין נשים וגברים. ממצאים אלו היו נכונים בכל קבוצות הגילאים.

מנגד, מניתוח OXVASC עולה כי בהשוואה לנשים, בגברים תועד סיכון גבוה יותר ב-89% להיצרות סימפטומאטית של 50-99% (p=0.0005). בדומה, בניתוח הרחב יותר של אוקספורדשייר, השכיחות בגברים הייתה גבוהה יותר ב-82% (p=0.003).

מריבוד לפי חומרת ההיצרות, שיעור ההיצרויות הסימפטומטיות של 50-69% לא היה שונה באופן מובהק בין גברים ונשים. עם זאת, היצרות סימפטומאטית של 70-99% הייתה הרבה יותר נפוצה בגברים (RR = 2.44, p=0.0002). לדוגמא, במשתתפים בגילאי 75 ומעלה, השיעור בגברים עמד על 21 ל-1000 איש, לעומת 11 ל-1000 איש בקרב נשים.

חסימה סימפטומאטית חריפה של העורקים הקרוטידים הייתה גם כן נפוצה יותר בגברים (RR = 3.19,  p<0.0001). בגברים ובנשים, בגיל 75 ומעלה, השיעורים עמדו על 15 ל-1000 ו-7 ל-1000 איש, בהתאמה.

מניתוח הממצאים עולה כי בהשוואה לנשים, שיעור ההתערבויות עקב היצרות סימפטומאטית של 50-99% היה גבוה יותר ב-89% בגברים (p<0.0001). עם זאת, כאשר ניתוח הממצאים הוגבל לחולים עם היצרויות אלו, שיעור ההתערבויות היה דומה בגברים ובנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההבדלים בין המינים בשיעור ההתערבויות לטיפול בהיצרות סימפטומאטית של 50-99% של העורקים הקרוטידים  נובעת ככל הנראה מהבדלים בהיארעות בין המינים.

Stroke2010;41:16-20

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics עולה כי מספר מאפיינים עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסיבוכים באם וביילוד במקרים של לידה עם פרע כתפיים, כולל קומה אימהית נמוכה, סוכרת טרם היריון, לידת ואקום ומאקרוזומיה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת גורמי סיכון הקשורים עם תוצאות שליליות באם וביילוד […]

  • גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי סוכרת שאינה מאוזנת היטב, נגע ארוך יותר ויחס iFR (או instantaneous wave-free ratio) נמוך יותר מלווים בסיכון מוגבר להפרעה בשמורת זרם כלילי (Coronary Flow Reserve) לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שמורת זרם כלילי הינו גורם מנבא משמעותי […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • האם חסמי חומצה עדיפים על חסמי תעלות מימן לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית? (Therapeutics Advances in Gastroenterology)

    האם חסמי חומצה עדיפים על חסמי תעלות מימן לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית? (Therapeutics Advances in Gastroenterology)

    בעוד שמרבית חסמי חומצה ממשפחת PCAB (או Potassium-Competitive Acid Blockers) הדגימו שיעורי ריפוי גבוהים יותר מחסמי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors) בחולים עם דלקת וושט ארוזיבית, שני התכשירים עדיפים על פלסבו, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Therapeutics Advances in Gastroenterology. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים עד 31 במאי, 2023, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה