Burns

האם היפותרמיה ספונטנית מזיקה לנפגעי כוויות? (מתוך Academic Emergency Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חד-מרכזי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Academic Emergency Medicine עולה כי נפגעי כוויות שהינם היפותרמיים בהגעתם לחדר המיון מצויים בסיכון מוגבר לתמותה. החוקרים מצאו כי שיעור התמותה עמד על 60% בקרב החולים ההיפותרמיים לעומת 3% בלבד באלו הנורמותרמיים.

החוקרים סקרו מידע ממאגר חולי טראומה שנאסף בין השנים 1994 ו-2007 ובו סך של 1,215 נפגעי כוויות. הם מדווחים כי מבין 929 החולים שעבורם תועדה הטמפרטורה ההתחלתית, רק 15 (1.6%) היו היפותרמיים בעת הגעתם אל בית החולים. הם מוסיפים כי אף אחד מחולים אלו לא טופל בקירור בטרם הגעתו לבית החולים, וכי ההיפותרמיה הייתה קלה בכולם (כשהטמפרטורה הנמוכה ביותר שתועדה עמדה על 32.6 מעלות צלזיוס).

החוקרים מציינים כי החולים ההיפותרמיים היו מבוגרים משמעותית (גיל ממוצע 44 שנים לעומת 29 שנים), והראו ציון חציוני גבוה משמעותית במדד ה-Injury Severity Score (25 נקודות לעומת 4 נקודות, במדד של 0 עד 75) בהשוואה לנפגעי הכוויות שהגיעו בטמפרטורה התחלתית תקינה.

החוקרים מוסיפים כי חסר היה מידע אודות מידת נרחבות הכוויות ב-43 מהחולים, לרבות אחד שסבל מהיפותרמיה בהגעתו. עם זאת, ידוע היה כי 6 מבין 17 החולים (35%) שהגיעו עם כוויות המכסות למעלה מ-70% משטח גופם הכולל היו היפותרמיים בהגעתם, בהשוואה ל-8 חולים בלבד מבין 869 (0.9%) שכוויותיהם היו פחות נרחבות.

החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקרם זה מעידות על כך שהיפותרמיה ספונטנית הקיימת כבר בעת הגעת נפגע הכוויות אל חדר המיון קשורה בתוצאות שליליות. עם זאת, נותרה לדבריהם שאלה בעלת רלוונטיות קלינית רבה יותר,והיא האם קירור כוויות נרחבות בנפגעי כוויות שאינם מתייצגים עם היפותרמיה הינו מועיל או מזיק. ככלל, קירור של כוויות משפר לטענתם את התוצאות, אולם קיימים חששות לפיהן קירור כוויות נרחבות עלול להביא להיפותרמיה מזיקה לחולים. לבסוף, הם מציינים כי מחקר ראשוני שערכו בחולדות מראה כי קירור קל ומבוקר של כוויות נרחבות מאריך את השרידות.

Acad Emerg Med 2010;17:456-459

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה