Breast cancer

האם סויה מפחיתה את שיעורי ההישנות של סרטן שד? (CMAJ)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Canadian Medical Association Journal עולה קשר בין צריכת סויה ובין היארעות נמוכה יותר של ממאירויות שד רגישות להורמונים.

לדברי החוקרים, צריכת סויה בקרב נשים עם סרטן שד הפכה לבעיה בריאותית ציבורית, מאחר שלאיזופלובונים השפעה אסטרוגנית חלשה. אין עדויות קליניות רבות אודות הבטיחות בנשים עם סרטן שד המקבלות טיפול אנדוקריני.

החוקרים בחנו את הקשר בין צריכה תזונתית של סויה ובין הישנות סרטן שד ותמותה ב-524 נשים שעברו ניתוח עקב סרטן שד בין אוגוסט 2002 ועד יולי 2003, וקיבלו טיפול אנדוקריני אדג’וונטי. בתחילת המחקר, החוקרים העריכו את הצריכה התזונתית של סויה באמצעות שאלון תזונתי.

החוקרים לא מצאו קשר בין צריכת סויה ובין שיעורי התמותה הכוללים (30.6%) בנשים לפני-מנופאוזה (HR = 1.05,  95% CI = 0.78-1.71 בהשוואה הרבעון העליון והתחתון, p=0.87).

בקרב נשים לאחר-מנופאוזה, צריכת סויה רבה לוותה בסיכון נמוך משמעותית להישנות, בהשוואה לאלו שצרכו כמות קטנה של סויה (HR = 0.67 בהשוואת הרבעון העליון והתחתון, p=0.02). עם זאת, לא זוהתה השפעה על משך ההישרדות הכולל. בנשים עם מחלה חיובית לקולטנים לפרוגסטרון ואסטרוגן ואלו שטופלו ב-Anastrozole תועד קשר הפוך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה קשר בין צריכה תזונתית רבה של סויה ובין הפחתת הסיכון להישנות בקרב נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון, ובאלו שטופלו ב-Anastrozole. שיעורי ההישנות של סרטן שד חיובי לפרוגסטרון ואסטרוגן היו נמוכים ב-12.9% בנשים ברבעון העליון של צריכת סויה, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון והיה נמוך ב-18.7% בנשים שקיבלו טיפול ב-Anastrozole ברבעון העליון.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

CMAJ. Published online October 18, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה