Breast cancer

האם סוג הטיפול ההורמונאלי משפיע על הסיכון לתוצאות לא מדוייקות בבדיקת הממוגרפיה? (מתוך Menopause)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-19 באוגוסט ב-Menopause עולה כי בקרב נשים לאחר מנופאוזה הנוטלות טיפול הורמונאלי חלופי, נמצא קשר בין מתן בזריקה או מתן טרנס-דרמלי ובין סיכון מוגבר לתוצאות לא מדוייקות של בדיקת הממוגרפיה, בהשוואה לטיפול פומי.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא כי טיפול הורמונאלי חלופי עלול לפגוע ביכולת הפיענוח של בדיקת הממוגרפיה.

החוקרים בדקו נתונים על 172,742 נשים מדנמרק שעברו בדיקת ממוגרפיה בשנים 1993-2007, ואיתרו ברשומות מידע על קבלת מרשמים לטיפול הורמונאלי. הם חילקו את המשתתפות לקבוצת מקבלות טיפול הורמונאלי ולקבוצת משתתפות שלא קיבלו את הטיפול מעולם, והשוו את הסיכון של 2 הקבוצות לקבלת תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת הממוגרפיה.

החוקרים מדווחים כי 39,104 נשים קיבלו טיפול הורמונאלי כאשר ביצעו ממוגרפיה, לעומת 133,638 נשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי כלל. מתוצאות המחקר עולה כי 1.5% מהנשים בקבוצת הטיפול ההורמונאלי קיבלו תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת הממוגרפיה, לעומת 0.8% מהנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי.

בקרב נשים שקיבלו טיפול באסטרוגן בלבד, נמצא קשר בין קבלת הטיפול בזריקות ובין סיכון מוגבר לתוצאה חיובית שגויה בבדיקת הממוגרפיה, לעומת טיפול פומי (RR 2.37, 95% CI 1.37-4.09). בקרב נשים שקיבלו טיפול משולב באסטרוגן ופרוגסטרון, נמצא קשר בין מתן טרנס-דרמלי ובין סיכון מוגבר לתוצאה חיובית שגויה, לעומת טיפול פומי (RR 1.94, 95% CI 1.16-3.26).

החוקרים מוסיפים כי הקשר נצפה גם בנשים שקיבלו Tibolone, תרופה אסטרוגנית חלשה יותר. הם מציינים כי בנשים אלו נצפה שיעור תוצאות חיוביות-שגויות נמוך יותר, אך ללא מובהקות סטטיסטית.

כמו כן, החוקרים בדקו האם קיים קשר בין סוג וצורת הטיפול ההורמונאלי ובין הסיכון לאבחנת ממאירות בין הבדיקות (Interval cancer). במחקר לא נצפה קשר מובהק בין סוג או צורת הטיפול ובין סיכון זה.

הם מדגישים כי המספרים המוחלטים של התוצאות החיוביות-שגויות היו קטנים. לדבריהם, זהו המחקר הראשון שבדק את הקשר בין סוג וצורת הטיפול ההורמונאלי ובין הסיכון לתוצאות לא-מדוייקות בבדיקת הממוגרפיה, ולכן דרושים מחקרים נוספים לפני אימוץ מסקנות המחקר.

החוקרים מסבירים כי טיפול הורמונאלי חלופי מגביר את צפיפות השד, בדומה לזו של נשים צעירות יותר, ולכן מקשה על פענוח בדיקת הממוגרפיה. הם מציינים כי בעבר שיערו שמתן בטיפול בזריקה או בצורה טרנס-דרמלית ימנע בעיה זו, אך התוצאות הנוכחיות אינן תומכות בהשערה.

בשלב זה לא ברור מדוע צורות מתן אלו נקשרו דווקא לסיכון מוגבר לתוצאה חיובית-שגויה בממוגרפיה. בעבודות קודמות נמצא כי לאחר הפסקת הטיפול ההורמונאלי הסיכון יורד חזרה, אם כי לא ידוע מהו משך הזמן הדרוש לירידת הסיכויים חזרה לאלו של אישה שלא טופלה מעולם. בימים אלו עורכים החוקרים מחקר בנושא זה.

Menopause. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה