Breast cancer

שינוי בצפיפות השד עשוי להסביר את העלייה בשיעור סרטן השד בנשים המטופלות בטיפול הורמונאלי חלופי (מתוך הכנס השנתי ה-101 של AACR)

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס ה-AACT השנתי, עולה כי עלייה בצפיפות השד עשויה להסביר את העלייה בשיעור סרטן השד שנצפתה בנשים ממחקר ה-Women’s Health Initiative (WHI), אשר נטלו טיפול הורמונאלי חלופי.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים האם קיים קשר בין שינוי בצפיפות השד בבדיקת הממוגרפיה ובין העלייה בסיכון לסרטן השד תחת טיפול ב-EPT.

החוקרים מסבירים כי ה-WHI החל בשנת 1991, וכלל סדרת מחקרים קליניים וכן מחקר תצפיתי, עם 161,808 נשים בריאות לאחר המנופאוזה. אחד המחקרים הקליניים בחן את ההשפעה של טיפול משולב באסטרוגן ופרוגסטין (EPT), והופסק בשנת 2002 מוקדם מהמתוכנן, בשל עלייה שנצפתה בסיכון לסרטן השד בקרב נשים שנטלו EPT.

החוקרים סקרו את בדיקות הממוגרפיה הבסיסיות של משתתפות המחקר המקורי, שבוצעו לפני ההקצאה האקראית לקבוצת הטיפול או הפלסבו. כמו כן, נבדקו ממוגרפיות של 97 נשים בקבוצת ה-EPT שפיתחו בהמשך סרטן שד ושל 77 נשים בקבוצת הפלסבו, אשר בוצעו כשנה לאחר התחלת הטיפול במחקר. בנוסף בדקו החוקרים ממוגרפיות-ביקורת של 733 נשים בריאות. 4 מפענחים מנוסים אשר לא היו מודעים להקצאה לקבוצות או למצב המשתתפות בדקו את הממוגרפיות, והעריכו את הצפיפות ואת אחוז השד עם צפיפות גבוהה.

החוקרים מדווחים כי נצפתה קורלציה גבוהה בין פענוחי 4 הבודקים. מתוצאות המחקר עולה כי ב-57% מהמשתתפות בקבוצת הפלסבו נצפתה ירידה בצפיפות השד בממוגרפיה, לעומת 16% בקבוצת ה-EPT. כמו כן, ב-84% נשים בקבוצת ה-EPT נצפתה עלייה בצפיפות השד, לעומת 47% מהנשים בקבוצת הפלסבו.

בקרב משתתפות בקבוצת ה-EPT נמצא קשר מובהק בין צפיפות השד הבסיסית והשינוי בצפיפות, ובין הסיכון לסרטן השד. בקבוצה זו, ל-20% המשתתפות עם העלייה הגדולה ביותר בצפיפות השד נצפה סיכוי גבוה פי 3.6 לסרטן השד, לעומת עלייה של 20% בסיכון בנשים עם צפיפות השד הנמוכה ביותר.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי צפיפות השד היא מדד ניטור חשוב בקרב נשים הנוטלות טיפול הורמונאלי חלופי, הכולל אסטרוגן ופרוגסטין.

מתוך כנס AACR 101st Annual Meeting 2010

לידיעה ה-Life Extension

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה