Breast cancer

האם שמן דגים מפחית את הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה? (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev.)

ממחקר חדש עולה כי צריכת תוספי שמן דגים מלווה בירידה בסיכון לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה.

לדברי החוקרים, בעשורים האחרונים חלה עליה משמעותית בנטילת תוספים דוגמת שמן דגים. למספר תוספי מזון השפעות נוגדות-דלקת או פעילות כנגד ממאירויות. בנוסף, תוספים שניתנו להקלה על תסמיני מנופאוזה לוו בסיכון מופחת לסרטן שד בשני מחקרי מקרה-ביקורת, אך לא נערכו מחקרים פרוספקטיבים להערכת הקשר בין שימוש ארוך-טווח בתוספים אלו ובין הסיכון לסרטן שד.

בתחילת המחקר, בין השנים 2000-2002, סך כולל של 35,016 נשים לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-76 שנים, שהתגוררו במערב מדינת וושינגטון, השלימו שאלון להערכת נטילת תוספי מזון. החוקרים הגדירו נטילת תוספים לפי מועד נטילת תוספי המזון (בהווה או בעבר), תדירות (ימים/שבוע) ומשך (מספר שנים). ממרשם SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results) עולה כי בין 2000 ל-2007, תועדו 180 מקרים של סרטן שד פולשני.

החוקרים מצאו קשר בין נטילת תוספי שמן דגים ובין סיכון מופחת לסרטן שד מסוג Ductal Carcinoma, אך לא מסוג Lobular Carcinoma (HR = 0.68,  95% CI = 0.50-0.92), ועם שימוש ממוצע בן עשר שנים תועדה מגמת סיכון מופחת (p=0.09). נטילת תוספי מזון אחרים, כולל אלו הניתנים לעיתים להקלה על תסמיני מנופאוזה (דוגמת קוהוש שחור או יבלות יוחנן), לא הייתה קשורה עם הסיכון לסרטן שד.

החוקרים כותבים כי ייתכן וקיים קשר שלילי בין צריכת שמן דגים ובין הסיכון לסרטן שד.

מגבלות המחקר כוללות העדר נתונים אודות מינון התוספים, הישענות על דיווחים עצמיים, העדר חשיפה מעודכנת לאחר תחילת המחקר, עוצמה מוגבלת בשל השכיחות הנמוכה יחסית של השימוש בחלק מהתוספים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הפרוספקטיבי הראשון המדווח על קשר בין תוספי שמן דגים ובין הסיכון לסרטן שד. לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של תוספי שמן דגים על הסיכון לסרטן שד.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev.2010;19:1696-1708

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה