Breast cancer

הוספת Zoledronic Acid מגדילה את השפעות כימותרפיה בטיפול בסרטן שד (מתוך Lancet Oncology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Lancet Oncology עולה כי הוספת Zoledronic Acid (זומרה) עשויה להפחית את המיקרו-גרורות לעצמות בנשים תחת טיפול כימותרפי עקב סרטן שד מתקדם-מקומית.

במחקר האקראי בשלב II, מדווחים החוקרים כי טיפול ב- Zoledronic Acid הגביל את ההתפשטות של תאי גידול למח העצם.  הממצאים המוקדמים של המחקר הוצגו כשנתיים קודם לכן בכנס של American Society of Clinical Oncology.

החוקרים מסבירים כי Zoledronic Acid היא תרופה ממשפחת ביספוספנטים, המעכבת את פעילות אוסטיאוקלאסטים. שני מחקרים שפורסמו לפני כשנה הדגימו שיפור בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה בעקבות טיפול ב- Zoledronic Acid בנשים עם סרטן שד מוקדם, תחת טיפול אנדוקריני אדג’וונטי.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 120 נשים עם אבחנה חדשה של סרטן שד בשלב IIIII, ללא עדות לגרורות מרוחקות בבדיקת CT או מיפוי עצמות.

החוקרים חילקו באקראי מחצית מהנשים לטיפול תוך-ורידי ב-Zoledronate במינון 4 מ”ג, אחת לשלושה שבועות, למשך שנה אחת. כל הנשים קיבלו בנוסף ארבעה מחזורי טיפול נאו-אדג’וונטי בשילוב Epirubicin עם Docetaxel, כל שלושה שבועות, עם תמיכת GSF (Granulocyte Stimulating Factor).

בתחילת המחקר, בבדיקת מח העצם מאזור עצם הכסל הקדמית, תועדה התפשטות תאי גידול ב-26 מבין 60 המטופלות ב-Zoledronate (43%) וב-28   מבין 58 הביקורות (48%). כאשר בדיקות מח עצם נערכו שוב לאחר שלושה חודשים (לאחר ארבעה מחזורי טיפול כימותרפי), בנשים אלו לא תועדו שינויים מובהקים בתאי הגידול שזוהו.

אך בקרב נשים ללא תאי גידול נראים לעין במח העצם בתחילת המחקר, 27 מבין 31 (87%) בקבוצת המטופלות ב- Zoledronic Acid עדיין היו שליליות לאחר 3 חודשים, זאת בהשוואה ל-10 מבין 25 (40%) מהמטופלות בקבוצת הביקורת (p=0.03).

החוקרים כותבים כי כימותרפיה מביאה לספיגת עצם מוגברת ושחרור גורמי גדילה, והתוצאה היא סביבה נוחה להתפשטות תאי גידול, אך ההשפעה קטנה יותר עם מתן טיפול בביספוספנטים.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי המחקר לא נועד לערוך השוואה זו, וכי לא ניתן לשלול תוצאות שליליות-שגויות בבדיקת מח העצם, לכן יש לאשר את הממצאים במחקרים גדולים יותר.

לאחר 12 חודשים, כאשר רק 79 מהנשים נותרו זמינות להערכה, לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בשיעור הנשים עם תאי גידול במח העצם. החוקרים לא זיהו הבדל מובהק בשיעורי התגובה הפתולוגית המלאה או בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה או שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר 12 ו-24 חודשים.

לאחר 12 חודשים, טיפול ב- Zoledronic Acid הביא לשיפור בצפיפות המינראלים של העצם בירך ובשורש כף היד.

שיעור תופעות הלוואי היה דומה בין הקבוצות, אם כי אישה אחת שטופלה ב– Zoledronic Acid פיתחה נמק של עצם הלסת.

Lancet Oncol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה