Breast cancer

חולים נוטים להזניח סיפור משפחתי של סרטן שד מצד האב (Am J Prev Med.)

מחקר חדש מצא כי חולים צפויים לדווח על סיפור משפחתי של סרטן שד באם, ולהתעלם מסיפור של סרטן שד מצד האב, וכך לפגוע באחת מבדיקות הסקר הגנטיות החשובות ביותר. חוקרים דוחפים רופאים למקד תשומת לב מיוחדת בהשגת אינפורמציה באשר לצד של האב במשפחה, מאחר שחולים אינם מבינים כי גם סיפור משפחתי מצד האב הינו בעל משמעות לבריאותם.

חוקרים העוסקים במניעת מחלות צריכים להיות מודעים לסתירה בדיווחים על סיפור משפחתי. החוקרים מדגישים כי מחקרים קודמים הראו כי חולים נוטים לדווח יותר על סיפור משפחתי של סרטן שד מצד האם. הם ממליצים שמחקרים עתידיים יקחו בחשבון את התקשורת במשפחה ואת גורמי הסיכון וחוקרים יבררו עם הנבדקים עד כמה הם דנים בנושא סרטן שד עם קרוביהם מצד האב ומצד האם, בכדי לבחון את אי ההתאמה בדיווח.

החוקרים מדגישים כי בדיקת סיפור משפחתי של ממאירויות אחרות מסרטן שד מפחיתה את הסתירה בדיווחים בין סיפור משפחתי מצד האב ומצד האם. למרות שמרבית הדיווחים היו מקרב קרובים מצד האם, ההבדל לא השיג משמעות סטטיסטית (OR = 1.2, P=0.08).

מממצאים אלו נראה כי ההבדל בדיווח בולט יותר בנושא סרטן שד.

כחלק מניתוח הנתונים, החוקרים בחנו קרוב ל-900 נשים, בגיל 40 ומעלה, ללא סיפור של סרטן שד. החוקרים השוו את מספר הנשים שדיווחו על קרובי משפחה מצד האב, כמו דודות וסבתות, עם סרטןשד, בהשוואה למספר הנשים שדיווח על קרובי משפחה מצד האם.

הם מצאו כי 16% מהמשתתפות דיווחו על קרוב משפחה עם סרטן שד מצד האם, לעומת 10% שדיווחו על קרוב משפחה חולה מצד האב (OR=1.71, 95% CI = 1.26-2.34). החוקרים נוכחו לראות כי הסתירה נותרה קבועה גם לאחר תיקנון התוצאות למשתנים פוטנציאלים כמו גזע ומוצא אתני, מודעות לסרטן שד, תקשורת משפחתית והסיכון הצפוי.

החוקרים מעלים ספקות באשר להשפעה אפשרית של ארץ המוצא של ההורה.

ההבדל עשוי לשקף חוסר דיוק, דיווח יתר של מקרי סרטן שד מצד האם. אך מחקרים קודמים הראו כי הסבר זה אינו סביר ומעלה קושי נוסף בהסתמכות על דיווחי מחלות במשפחה.

לדברי החוקרים, נראה כי הנטיה היא לספר פחות לגברים אודות הסיכון לסרטן שד, או שהם אינם מדברים על הנושא עם קרוביהם . חלק ממשתתפי המחקר לא זכו לאפשרות לשוחח על המצב הבריאותי במשפחה עם אביהם, עקב אבהות לא-ידועה, מוות של האב, או ניכור.

מנתונים משנת 2003 מארה”ב עולה כי 14% מהילדים לא התגוררו עם אביהם, והוריהם הביולוגים מעולם לא נישאו. לאור הערכה זו, אבהות לא-ידועה עשויה להסביר חלק, אך לא את כל ההבדל בדיווחים.

החוקרים מאמינים כי ההסבר הסביר ביותר לממצאים אלו הוא הדיווח הבלתי-מספק בנושא סרטן שד מצד משפחת האב. תוצאות המחקר מראות כי רגישות דיווחי סרטן שד במשפחת האב אינה אופטימלית. דרושים מחקרים נוספים כדי לבחון את הנושא.

Am J Prev Med. Published online July 25, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה