Breast cancer

MRI עשוי לסייע בחיזוי חזרה של סרטן השד (American Journal of Roentgenology)

מחקר חדש מראה כי MRI של נפח גידול בשד – לפני ,אחרי ובמהלך כמותרפיה – עשוי לסייע בחיזוי האם סרטן השד יחזור.

המחקר כלל 58 חולות בסרטן השד ומצא כי הדרך הטובה ביותר לחזות חזרה של סרטן שד היא לבדוק את ה-MRI ההתחלתי (לפני הכמותרפיה) והסופי (אחרי הכמותרפיה).

נפח גידול התחלתי היה סמן משמעותי לשרידות ללא חזרת המחלה. בנשים עם נפח גידול של 33 cm3 או פחות ב-MRI ההתחלתי, 93% היו ללא חזרת המחלה למשך שנתיים, בהשוואה ל-70% מהנשים עם גידולים גדולים יותר. נתון זה מחזק את חשיבות הגילוי המוקדם.

השינוי בנפח הגידול עם הטיפול היה גם הוא סמן משמעותי. לנשים עם ירידה של 50% או יותר בנפח הגידול ב-MRI, בהשוואה בין הראשון לסופי, היה אחוז שרידות ללא חזרת המחלה גבוה יותר (87% נשארו ללא חזרת המחלה למשך שנתיים) לעומת אלו עם ירידה קטנה יותר בנפח הגידול במהלך הכמותרפיה (64% נשארו ללא חזרת המחלה למשל שנתיים).

חולה אחת עם מאסה מקומית גדולה הראתה ירידה משמעותית בנפח גידול ב-MRI במהלך הטיפול, ללא חזרה של המחלה 40 חודשים לאחר הניתוח. לעומת זאת, חולה אחרת, עם מסה דיפוזית יותר, הראתה עלייה בנפח הגידול במהלך הטיפול שלא אובחנה בבדיקה קלינית. המחלה חזרה 8 חודשים לאחר הניתוח.

לעיתים קרובות, MRI משמש למדידת דיאמטר.  מחקר זה הראה כי בעוד שמדידת דיאמטר מסייעת בדירוג, מדידת נפח מועדפת בבקרת הטיפול כיוון שמדידת נפח תלת מימדי עשוייה לזהות באופן מדוייק יותר צורה בלתי רגילה של הגידול, והתכווצות מולטיפוקלית ודיפוזית במהלך הטיפול. חשוב כי כלי מדוייק ואמין ישמש לחישוב נפח גידול תלת מימדי מהדמיות MRI.

כיום רופאים מעריכים תגובה לטיפול באמצעות בדיקה קלינית ופתולוגיה. אך שלא כמו פתולוגיה, ניתן לעריך שינויים מוקדמים בנפח גידול באמצעות MRI בזמן שמינון הכמותרפיה עוד ניתו לשינוי. המחקר מראה כי MRI של נפח גידול בשד עשוי לסייע בזיהוי שרידות ללא מחלה. התוצאות מעודדות והחוקרים מקווים כי בקרה על הגידול באמצעות MRI תסייע בהתאמת טיפול טוב יותר. כיום נערך מחקר גדול יותר במטרה לבדוק האם כמותרפיה עובדת מוקדם מספיק בכדי לשנות טיפול.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

AJR Am J Roentgenol. 2005 Jun;184(6):1774-81

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה