Breast cancer

שימוש מוקדם בהרצפטין מפחית חזרת סרטן שד בחצי

Trastuzumab (הרצפטין), נוגדן מונוקלונלי שפותח נגד אחד מהסוגים האגרסיבים ביותר של סרטן שד, מפחית חזרת המחלה ב-52% כשהוא משמש כטיפול אדג’וונטי, על פי שני מחקרי שלב III גדולים.

מחקר בינלאומי שלישי כלל 5,100 נשים ב-30 ארצות ומצא באופן דומה כי הסיכון לחזרת המחלה ירד ב-46% כשהרצפטין ניתן פעם בשלושה שבועות למשך 12 חודשים לאחר טיפול כמותרפי לסרטן שד ראשוני.

החוקרים בפגישה השנתית של איגוד האונקולוגיה הקלינית האמריקאי ציינו כי תוצאות אלו משמעותיות ומראות יתרונות הישרדות בכלל תת הקבוצות במחקרים.

הרצפטין מעכב קולטן 2 לפקטור גדילה אפידרמלי אנושי (HER-2). ב-20%-30% מחולות סרטן השד, גן HER-2 מעורר גדילת סרטן מהירה ע”י ייצור יתר של חלבון HER-2. לחולות עם גידול חיובי ל-HER-2 יש פרוגנוזה גרועה ולעיתים קרובות רילפס מיד לאחר השלמת הסיבוב הראשון של הטיפול.

הרצפטין מאושר לשימוש בנשים עם גרורות סרטן שד חיוביות ל-HER-2. שלושת המחקרים בדקו את התרופה כטיפול אדג’וונטי, עם או אחרי הכמותרפיה הראשונה.

ד”ר רומונד הציג אנליזה של שני המחקרים הצפון אמריקאים. המטופלים טופלו ב-doxorubicin ו-cyclophosphamide לאחר paclitaxel. עם תקופת מעקב ממוצעת של שנתיים, דיווחו החוקרים כי תוספת הרצפטין אישה ירידה של 33% בסיכון למוות ו-53% בסיכון חזרת המחלה ב-3 שנים.

המחקר אחר, המטופלים קיבלו באקראי למשך שנה או שנתיים הרצפטין או המתנה זהירה לאחר השלמת הטיפול הראשוני. החוקרים ציינו כי שרידות ללא מחלה למשך שנתיים בקבוצה של השנה היתה 85.8% עם הרצפטין ו-77.4% ללא הרצפטין (יחס סיכון 0.54)

כמו כן היתה גם ירידה משמעותית בחזרת מחלה רחוקה.

בוצעה בקרה קרדיאלית זהירה על החולות במחקר. נשים עם היסטוריה של מחלות לב הוצאו מהמחקר בגלל דאגה לרעילות קרדיאלית מושרת הרצפטין. נשים שקיבלו הרצפטין הגיבו טוב יותר לעומת נשים שקיבלו את התרופה לאחר הכמותרפיה, אך היו בסבירות גבוהה יותר לירידה ב-EF של חדר שמאל.

אחוזי אי ספיקת לב גדשתית היו בטווח של 0.5% לחולות הרצפטין עד 4.1% בשלושת המחקרים. מוות קרדיאלי יחידי היה בקבוצת הפלצבו.

אחת מהשאלות החשובות היא לגבי המשך המתאים של טיפול הרצפטין, האם מינונים נמוכים יותר ימנעו רעילות קרדיאלית, והאם נזק לבבי מהרצפטין הינו הפיך. הפסקת מתן doxorubicin עשוי לפתור את הבעיה הקרדיאלית, כיוון שנראה כי הרצפטין רעיל ללב רק בנוכחות doxorubicin.

בהינתן כי טיפול הרצפטין יכול להשיג רווח מוקדם עם בעיה מאוחרת יותר, החוקרים הוסיפו כי היתרון עולה על החסרון, אך המחיר אמיתי.

ד”ר ליכטנפלד ציין כי הוא מצפה שהתוצאות ישנו באופן מיידי את הטיפול ב-50,000 נשים המאובחנות מידי שנה עם סרטן שד חיובי ל-HER-2. ההשפעה המוקדמת על שרידות ללא מחלה היא חשובה כיוון שסרטן שד אינו נחשב כניתן לריפוי לאחר ההחלמה. אלו הנשים שלרוב חוות רילפס מוקדם, והטיפול אינו טוב מספיק. כמו כן, אי ספיקת לב גדשתית היא נושא חשוב. נשים רבות לא יהיו מתאימות כיוון שבקרה קרדיאלית צמודה תמצא אוכלוסיה גדולה מהצפוי עם תיפקוד לב מצומצם.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה