Breast cancer

מתן gefitinib לעומת מתן gefitinib ו-anastrozole לפני הניתוח בנשים בגיל הבלות הסובלות מסרטן שד ראשוני חיובי ל-EGFR ולרצפטור לאסטרוגן (Lancet Oncology)

תוצאותיו של מחקר קליני משלב II שפורסמו באתר האינטרנט של Lancet Oncology מעידות כי מתן gefitinib כטיפול יחיד ומתן gefitinib בשילוב עם anastrozole נסבלים היטב ומהווים טיפולים יעילים בהפחתת גודל גידולי השד ורמות זרחון ה-ER כשהם ניתנים כטיפול נאו-אדג’ובנטי.

חלק מגידולי השד החיוביים לרצפטור לאסטרוגן (ER) מבטאים את הרצפטור לפקטור הגדילה האפידרמיאלי (EGFR), אך לא נבדק האם עיכוב של ה-EGFR עשוי לדכא פרוליפרציה של תאי גידול השד ולפגום בתיפקוד ה-ER. התרופה gefitinib הינה מעכב טירוזין-קינאז של ה-EGFR.

במחקר השתתפו 56 חולות בגיל הבלות שהתגלה בהם סרטן שד ראשוני חיובי ל-ER ול-EGFR. הנבדקות חולקו באקראי לקבלת טיפול באמצעות gefitinib במינון של 250 מ”ג ליום יחד עם anastrozole במינון של 1 מ”ג ליום או לקבלת gefitinib במינון של 250 מ”ג ליום יחד עם פלצבו מתאים, במהלך 4-6 שבועות לפני ביצוע הניתוח.

מדד התוצאה העיקרי היה עיכוב פרוליפרציה של תאי הגידול. מדדי התוצאה המשניים היו הפחתה בשיעור הזירחוןשל EGFR בעמדה Tyr 845, הפחתה בשיעור הזרחון של ER בעמדה Ser 118, גודל הגידול, וההשפעות הטוקסיות של הטיפול.

ממצאי המחקר מעידים כי:



  • בחולות שקיבלו את הטיפול המשולב נצפתה ירידה גדולה יותר ביחס לערכים הטרום-ניתוחיים של אינדקס סימון ה-Ki67 הקשור לפרוליפרציה, בהשוואה לנשים שקיבלו gefitinib בלבד (ירידה אחוזית ממוצעת של 98 [ערך 95%CI 96.198.9] לעומת ירידה אחוזית ממוצעת של 92.4 [ערך 95%CI 85.196.1]; הבדל אחוזי של 5.6 [ערך 95%CI 5.16.0], ערך p=0.0054).


  • גודל הגידול הופחת בשיעור של 30-99% (תגובה חלקית) ב-14 מתוך 28 החולות בקבוצת הטיפול המשולב וב-12 מתוך 22 החולות בקבוצת טיפול ה-gefitinib.


  • הירידה בשיעור זרחון ה-ER בעמדה Ser 118 היתה דומה בשתי הקבוצות.


  • שני סוגי הטיפולים נסבלו היטב על-ידי המטופלות.

לתקציר הידיעה

לידיעה ב-Lancet Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה