Breast cancer

זומרה עשוייה לנטרל את אבדן מסת העצם בעקבות טיפול הורמונלי בסרטן שד

אובדן מסת עצם היא אחת מתופעות הלוואי המתרחשות בעקבות טיפול הורמונלי בחולות סרטן השד בגיל הבלות, אך נראה לפי מחקר אחרון שניתן לנטרל תופעה זו באמצעות טיפול אחת ל-6 חודשים ע”י טיפול בתכשיר זומרה (zoledronic acid).

תוצאות המחקר הוצגו בכנס ה-27 של האגודה לסרטן השד בסן אנטוניו, ארה”ב.

המחקר כלל 4 קבוצות וסקר אקראית 1,315 נשים פרהמנופאוזיות לגוסרלין וטמוקסיפן עם או בלי חומצה זולדרונית לעומת גוסרלין עם מעכב ארומטאז אנסטרוזול עם או בלי חומצה זולדרונית.

אובדן מסת עצם היה חמור יותר בקבוצת הנשים שקיבלו אנסטרוזול בהשוואה לאלו שקיבלו טמוקסיפן. כל הנשים קיבלו גוסרלין, אשר כנראה החמיר את ההשפעה השלילית של אנסטרוזול על צפיפות מינרליזציית העצם (BMD).

האם קיים טיפול נגד סרטן אשר משמעותית משרה אובדן מסת עצם? כן. האם ניתן לנטרל השפעה זו ע”י זומרה? שוב, התשובה היא כן.

ל-401 נבדקות היו מדידות BMD זמינות. 103 נבדקות טופלו ע”י טמוקסיפן ו-94 טופלו ע”י אנסטרוזול לא קיבלו ביפוספונאט, כאשר חומצה זולדרונית ניתנה ל-100 נבדקות אשר קיבלו טמוקסיפן ו-104 אשר קיבלו אנסטרזול.

לאחר 36 חודשים, ערכי BMD של עמוד השדרה הלומברי ירדו ב-14.4% בשתי הקבוצות שלא טופלו ע”י חומצה זולדרונית. הערכים היו זהים לערכי הבסיס אצל נבדקות אשר קיבלו 4mg חומצה זולדרונית באינפוזיה תוך ורידית של 15 דקות כל שישה חודשים.

בהשוואה בין ארבע הקבוצות ניתן לראות כי ללא טיפול בחומצה זולדרונית, ערכי BMD בעמוד השדרה הלומברי ירדו ב-11.6% בחולות אשר קיבלו טמוקסיפן וב-17.4% אצל אלו שקיבלו אנסטרוזול. כאשר הוסיפו חומצה זולדרונית, ערכי BMD של עמוד השדרה הלומברי ירדו במקצת אצל אלו שקיבלו אנסטרוזול ועלו במקצת בחולות אשר קיבלו טמוקסיפן.

קבלת אנסטרוזול ללא חומצה זולדרונית עלולה לגרום לאוסטאופניה או אוסטאופורוזיס. עד כה, לא נצפה כל שבר בקבוצת המחקר.

גיל הנבדקת או ערכי בסיס של BMD לא השפיעו על אובדן עצם. בטיחות הכיליה לא היוותה בעיה ולא נצפו מקרי אוסטאונקרוזיס.

חוקר אשר בדק את שימוש ביפוספונאט כלודרונאט למניעת גרורות בעצם, טוען כי השפעות שליליות וחיוביות על ערכי BMD היו צפויות, וכי הזמן יגיד האם חומצה זולדרונית תוכל להפחית סיכון לשברים. הציפיה היא כי ביפוספונאט יפחית אובדן מסת עצם. האם זה ימנע שברים? לא ידוע.

שימוש במעכבי ארומטאז יעלה למרות השפעותיו השליליות הידועות על ערכי BMD. רופאים וחולים צריכים לקחת בחשבון גורמים אלו לפני טיפול הורמונלי, שימוש במעכבי ארומטאז והסיכוי לחזרת סרטן השד. הסיכוי לסרטן השד יעלה במידה ניכרת על הסיכוי לאוסטאופורוזיס.

27th Annual San Antonio Breast Cancer Symposium: Abstract 6. Presented Dec. 8, 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה