Breast cancer

סיכונים לבביים ‘מתקבלים על הדעת’ לאחר כמותרפיה לטיפול בסרטן השד (J Clin Oncol)

חוקרים מדווחים כי ברוב הנשים הסובלות מסרטן שד חיובי לבלוטות נראה שיתרונות הכמותרפיה מכריעים על-פני הסיכונים לרעילות לבבית.

למעשה, מסביר החוקר הראשי, ד”ר Bonneterre, במינון הכולל הנמצא בשימוש, רעילותו הלבבית של epirubicin מוגבלת מאוד וניתן לשלוט בה.

החוקרים מציינים כי השימוש הנרחב ב-anthracyclines בכמותרפיה לטיפול בסרטן שד העלה דאגות הנוגעות לרעילותם ללב. כשל לבבי גדוש וירידה בפרקצית ההזרקה של חדר שמאל (LVEF) מהווים השלכות אפשריות של הטיפול.

בכדי לחקור את התופעה, עקבו החוקרים אחר 150 חולות סרטן שד שבהן לא הופיעה הישנות של המחלה שקיבלו כמותרפיה בת 6 מחזורים ב-fluorouracil ו-cyclophosphamide במינון של 500 מ”ג למטר מרובע, יחד עם epirubicin במינון של 50 מ”ג או 100 מ”ג למטר מרובע.

במהלך זמן מעקב ממוצע של 8 שנים, ירד ערך ה-LVEF של 5 מתוך 85 החולות שקיבלו epirubicin במינון של 100 מ”ג לערך נמוך מ-50%, ובשתי חוות התרחש כשל לבבי גדוש שעשוי היה להיות קשור לטיפול.

בנוסף, 18 חולות בקבוצה זו הראו תפקוד לקוי א-סימפטומטי של חדר שמאל. תופעה זו נצפתה רק בחולה אחת בקבוצה שקיבלה epirubicin במינון של 50 מ”ג. החוקרים סבורים כי הטיפול היה הגורם ההגיוני לתופעה ב-8 מהחולות.

החוקרים מסכמים כי בבחירה נכונה של החולות הסיכון לרעילות לבבית בשימוש ב-epirubicin במינון של 100 מ”ג הוא מתקבל על הדעת ואיננו מוביל לתופעות לוואי לבביות שעולות על יתרונותיו המצופים של הטיפול.

J Clin Oncol 2004;22:3070-3079.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה