Breast cancer

אסטרוגנים שמקורם בסויה לא מעוררים פרוליפרציה של תאי שד או תאי רחם במודל בקופות (J Clin Endocrinol Metab)

דיווח שפורסם לאחרונה מעיד כי איזו-פלאבונים של סויה הנלקחים במינונים תזונתיים לא מעודדים פרוליפרציה של תאי שד או של תאי רחם.

הכותבים מסבירים כי איזו-פלאבונים של סויה הם אסטרוגנים צמחיים טבעיים ששווקו באופן נרחב כתחליפים לטיפול הורמונלי חלופי בנשים בגיל הבלות. אולם, יכולתם לעודד צמיחה של תאי אפיתל בשד וברחם, וכך לעודד התפתחות גידולים המגיבים לאסטרוגן, נותרה לא ברורה.

החוקרים בדקו סמנים לפרוליפרצית שד ורחם בתגובה למתן ממושך של איזו-פלאבונים שמקורם בסויה או של אסטרוגנים משולבים שהופקו מסוס במודל בקופות cynomolgus לאחר גיל הפוריות.

החוקרים מדווחים כי טיפול במתן של איזו-פלאבונים שמקורם בסויה במהלך 3 שנים לא שינה משמעותית את שטח האפיתל או את רמת ביטויו של הרצפטור לסטרואידי מין בשד או ברחם. בניגוד לכך, מתן טיפול משולב באסטרוגנים שמקורם מסוס הגדיל משמעותית את בלוטות החלב, את שטח אפיתל האנדומטריום ואת רמת הביוטי של הרצפטור לפרוגרסטרון.

התוצאות מעידות כי טיפול באיזו-פלאבונים שמקורם בסויה הוריד משמעותית את רמות האסטרון והאסרדיול בסרום ורמות האיזו-פלאבונים הכלליות בסרום נמצאו בהתאמה אינבסית עם ריכוזי האסטרון בסרום ועם שטח בלוטות החלב.

החוקר הראשי, ד”ר Wood, מסביר בראיון כי הרקמות שנבדקו במחקר משמשות למעקב אחר התצפיות אודות יכולתם של איזו-פלאבונים שמקורם בסויה להפחית את רמת האסטרוגנים האנדוגניים, ונדדו בהם רמות האסטרוגנים בתוך השד ואמות הביטוי והפעילות של אנזימים המייצרים אסטרוגן.  

הוא מוסיף כי פרויקט נוסף בו הם עוסקים מערב השפעות משותפות של איזו-פלאבונים שמקורם בסויה ושל אסטרוגן, וכי השאלה העיקרית היה האם איזו-פלאבונים שמקורם בסויה מעכבים את הפרוליפרציה בשד המושרית על-ידי אסטרדיול.

J Clin Endocrinol Metab 2004;89:3462-3468.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה