Breast cancer

הפלות ספונטניות או מכוונות אינן מעלות את הסיכון ללקות בסרטן השד (Lancet)

ממטה-אנליזה מקיפה עולה שלא הפלה ספונטנית ולא הפלה מכוונת מעלות את הסיכון לפתח סרטן שד.

החוקרים בדקו 53 מחקרים כדי להעריך את הקשר בין הפלות וסרטן שד. הקריטריונים לכניסה למאמר כללו מדגם שאינו קטן מ-100 חולות בסרטן השד, ביצוע המחקר במדינות עם חוקי הפלה ליברלים וקיומו של מידע מפורט על ההיסטוריה המיילדותית של האישה. החוקרים הפרידו בין מחקרים בהם המידע לגבי ההפלות היה פרוספקטיבי לבין אלו בו הוא תועד לאחר גילוי הסרטן.

בניתוח 13 מחקרים עם 44,000 נשים שסבלו מסרטן השד ובהם המידע היה פרוספקטיבי נמצא שהסיכון היחסי לסרטן שד בין הנשים שעברו לפחות הפלה ספונטנית אחת היה 0.98 בהשוואה לנשים ללא עבר דומה. בקרב נשים שעברו הפלה מכוונת הסיכון היחסי עמד על 0.93.

משאר המחקרים (40) שכללו 39,000 נשים ובהם המידע לגבי ההפלות התקבל באופן רטרוספקטיבי התקבלו תוצאות שונות מאשר אלו שהתקבלו במחקרים הפרוספקטיבים. “הבדלים בדיווח על הפלות מכוונות בין נשים עם ובלי סרטן שד עלולים לגרום לאסוציאציה שגויה בין הפלות לבין הסיכון לסרטן שד במחקרים רטרוספקטיבים” ציינו החוקרים. לפיכך הם הציעו לא לסמוך על התוצאות שעלו מהמחקרים הרטרוספקטיבים ונתנו את רוב המשקל במטה-אנליזה למחקרים בהם הרישום של ההפלות קדם לגילוי הסרטן.

הסיכום של החוקרים היה שעל פי העדויות האפדימיולוגיות בעולם, הריון שמסתיים בהפלה ספונטנית או מכוונת אינו מעלה את הסיכון של האישה ללקות בסרטן שד.

Lancet 2004;363:1007-16

לידיעה בדוקגייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה