Breast cancer

אמצעים חדשים לקביעת הפרוגנוזה בסרטן השד (Int J Cancer)

שני מחקרים חדשים שנערכו בפורטוגל וביוון מצביעים על בדיקות חדשות שעשויות לסייע בקביעת הפרוגנוזה בסרטן השד.

בפורטוגל פותחה בדיקת PCR לאיתור הגן ל-mammaglobin (MGB1) מדגימת דם של חולות בסרטן השד. גן זה מהווה מרקר להמצאות תאי גידול בסירקולציה.

במחקר השתתפו 54 נשים הסובלות מסרטן השד אשר טרם קיבלו טיפול. החוקרים נעזרו, בניגוד לעבר, בפרימרים ספציפים לסינתזה של ה-cDNA דבר שהביא לשיפור ברגישות הבדיקה.

ב-22 מהנשים החולות בסרטן השד ה-PCR היה חיובי ל-MGB1, לעומת זאת אף אחת מ-38 הנשים הבריאות שנבדקו ורק אחת מתוך 18 נשים הסובלות ממאירות המטולוגית קיבלו תשובה חיובית בבדיקה.

החוקרים מצאו קשר ישיר בין חומרת המחלה לסיכוי לקבל תשובה חיובית ל-MGB1 בבדיקה, מבין החולות עם גידול בדרגה 0 אף אחת לא קיבלה תשובה חיובית לעומת 8 מתוך 11 נשים (73%) עם גידול בדרגה 4 (מובהק סטטיסטית).

החוקרים סיכמו שיש להעריך את החשיבות הפרוגנוסטית ואת ההשלכות הטיפוליות של בדיקת RT-PCR חיובית ל-MGB1 בחולות סרטן השד באמצעות מעקב ממושך.

במחקר השני, השתמשו החוקרים בשתי בדיקות להערכת מידת הוסקולריות של הגידול ולנוכחות תאים ממאירים בזרם הדם. הבדיקה הראשונה איתרה נוכחות של תאים חיוביים ל-cytokeratin-19 בזרם הדם כאינדיקציה למחלה מפושטת והשניה היא אנליזה של הגידול שנכרת לצפיפות מיקרווסקולרית.

במחקר השתתפו 100 חולות, מתוכן ב-25 שתי הבדיקות היו חיוביות. בקרב הנשים הללו נצפתה חזרה של הגידול ב-70% מהמקרים ללא קשר לטיפול הכימותרפי שהן קיבלו. לעומתן בשאר הנשים שיעור החזרה היה נמוך מ-5%.

החוקרים סיכמו שכאשר מוצאים בנשים הסובלות מסרטן שד בשלבים מוקדמים גם תאים עם CK-19 בדם וגם צפיפות מיקרווסקולרית גבוהה הפרוגנוזה היא גרועה, ולא משתפרת עם הטיפול הכימותרפי המקובל.

Int J Cancer 2004;108:592-595,620-627

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה