Breast cancer

נשים פוסט-מנופאוזליות שקיבלו טיפלו לסרטן השד בעבר ומטופלות בטיפול הורמונלי חלופי נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן חדש של השד (Lancet)

נשים פוסט-מנופאוזליות שקיבלו טיפלו לסרטן השד בעבר וטופלו בטיפול הורמונלי חלופי, נמצאו בסיכון מוגבר משמעותית לסרטן חדש של השד, בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול דומה.

ממצאים אלו התקבלו במחקר ה- Hormonal Replacement Therapy After Breast Cancer–Is It Safe? (HABITS). בעקבות הממצאים הופסק המחקר.

המחקר בדק נשים שסיימו את הטיפול לסרטן שד, עד דרגה II, ללא חזרה של הסרטן וללא התוויות נגד לקבלת טיפול הורמונלי חלופי (HRT).

הזרוע שלא קיבלה HRT כללה 215 נשים בגיל ממוצע של 50 שנים. 219 נשים בזרוע הטיפול, ממוצע גיל 55.5 שנים, טופלו באסטרוגן-פרוגסטגן ציקלי (מחזור אחרון בשנתיים שלפני תחילת המחקר), אסטרוגן-פרוגסטין רציף (מחזור אחרון לפני יותר משנתיים) או באסטרוגן עם עצמה בינונית (נשים שעברו כריתה של הרחם).

לאחר מעקב של 2.1 שנים בממוצע נמצא כי ב- 14.9% מהנשים בזרוע הטיפול ההורמונלי הופיע סרטן שד חדש, בהשוואה ל- 4.7% מהנשים בזרוע ללא טיפול הורמונלי. בזרוע הטיפול הופיעו 11 חזרות מקומיות, 5 סרטנים בצד הנגדי ו- 10 גרורות מרוחקות. בזרוע הנשים שלא טופלו ב- HRT הופיעו 2 חזרות מקומיות, סרטן אחד בצד הנגדי ו- 5 גרורות מרוחקות.

בזרוע ה- HRT נרשם שיעור ארועי לוואי חמורים של 4.7%, כולל 2 חזרות של הסרטן שהתקדמו במהירות ומקרה אחד של סרטן ריאה, תסחיף ריאתי, פקקת של הורידים העמוקים, סרטן של רירית הרחם, תרומבופלביטיס והתאבדות. בזרוע ללא HRT שיעור הארועים היה 2.3% וכלל שני מקרי התקדמות של סרטן השד, תסחיף ריאתי ופקקת של הורידים העמוקים (DVT).

החוקרים מציינים כי המעקב אחר הנשים שטופלו ב- HRT ימשך 5 שנים לפחות וכי יועץ לנשים אלו להפסיק את הטיפול ההורמונלי.

Lancet 2004;363:453-55.

לידיעה ב- Doctor‘s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה