Breast cancer

רופאים לרוב ממליצים על טיפול בטמוקסיפן על סמך הנחיות לטיפול אדג’ובנטי בסרטן השד, ולא בשל האפשרות להפחית את הסיכון למחלה בשד הקונטרה-לטרלי

המלצה על טיפול ב-Tamoxifen במטופלות עם סרטן השד מבוססת בעיקר על קיום רצפטורים לאסטרוגן ולא על קיום מוטציות BRCA, כך עולה מתוצאות סקר ראשוני.

נשאיות של מוטציות BRCA1 ו- BRCA2נמצאות בסיכון של 40 עד 60% ללקות בסרטן שד קןנטרה-לטרלי במהלך חייהן. טמוקסיפן היא אחת האפשרויות הטיפוליות עבור נשים שאינן מעונינות לעבור כריתת שד מניעתית.

מחקרים הדגימו באופן ברור שטמוקסיפן יעיל כטיפול אדג’ובנטי, בעיקר בנשים חיוביות לרצפטור לאסטרוגן. יתרה מזאת, נמצא שטמוקסיפן מפחית את הסיכון לסרטן השד ב-30 עד 50% בנשים בריאות בסיכון גבוה.

יעילות הטיפול בטמוקסיפן בנשאיות של BRCA1 או BRCA2 עדין לא ברור, למרות שקיים מידע ממחקרים שמעיד על ירידה ב-50% בסיכון לסרטן בשד הקונטרה-לטרלי. כמו כן לא ברור האם מצב הרצפטור לאסטרוגן חשוב בהפחתת הסיכון לסרטן שד קונטרה-לטרלי בעזרת טמוקסיפן בנשים שלא פתחו סרטן.

החוקרים בחנו את הגישה והמדיניות של רופאים כלפי שימוש בטמוקסיפן בנשים פרה-מנפאוזליות נשאיות למוטציות BRCA1 ו-BRCA2.

המידע נאסף האמצעות שאלונים שנשלחו בדואר ל-269 רופאים המטפלים שנשים עם סרטן השד. השאלונים בחנו את המלצות הרופאים בנוגע למקרים היפותיטיים.

בהתאם להמלצות לטיפול אדג’ובנטי, 94% מהרופאים ציינו שהם היו ממליצים על טמוקסיפן למטופלת פרה-מנפאוזלית עם אבחנה חדשה ורצפטור חיובי לאסטרוגן. אם המטופלת אובחנה לפני 10 שנים, הסבירות שרופאים ימליצו על טיפול זה נמוכה יותר (79%).

רק 27% מהרופאים ציינו שהיו ממליצים טיפול בטמוקסיפן למטופלת עם אבחנה חדשה, רצפטור שלילי לאסטרוגן ונשאות לאחת ממוטציות ה-BRCA.

ההמלצות הטיפוליות עבור נשים עם סרטן השד היו דומות לנשאיות של BRCA1 ו-BRCA2, אך במקרים של נשאיות לא חולות, יותר רופאים המליצו טיפול מונע בטמוקסיפן לנשאיות של BRCA2 מאשר BRCA1, כנראה בשל תוצאות מחקר שהצביע על חוסר יעילות של הטיפול בטמוקסיפן בנשאיות BRCA1. יש לציין שמחקר זה היה בעל מדגם קטן, ומחקרים חדשים יותר תומכים ביעילות הטיפול בטמוקסיפן גם בנשאיות BRCA1.

החוקרים מסכמים שהמלצות רופאים בנוגע לטיפול בטמוקסיפן בנשאיות BRCA עם סרטן השד מושפעות יותר מההנחיות לטיפול אדג’ובנטי מאשר מעדויות המצביעות על יעילות הטיפול בהפחתת הסיכון לסרטן בשד הקונטרה-לטרלי.


J Clin Oncol 2003 Dec 1;21:23:4322-8

לידיעה ב-docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה