Bleeding

דימום וסתי כבד מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים מאושפזות (BMC Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Medicine עולה כי דימום וסתי כבד מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בנשים צעירות המאושפזות בבתי חולים בארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דימום וסתי כבד הינה הפרעת מחזור נפוצה הקשורה עם מספר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בנשים. בנוסף, דימום וסתי כבד לעיתים קרובות מלווה במחזורים לא-סדירים, גורם סיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. עם זאת, הקשר בין דימום וסתי כבד ובין מחלות לב וכלי דם לא נבחן בנוכחות או העדר אי-סדירות מחזורים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין דימום וסתי כבד ובין מגוון תוצאים קרדיווסקולאריים במדגם ארצי מייצג של נשים מאושפזות בארצות הברית.

החוקרים זיהו את כל האשפוזים של נשים בגילאי 18-70 שנים עם אבחנה של דימום וסתי כבד ומחזורי ווסת סדירים במאגר National Inpatient Sample Database לשנת 2017. דימום וסתי כבד הוגדר לפי ה-ICD-10 כדימום וסתי תדיר ומשמעותית וכלל כל אבחנה של דימום וסתי כבד בהווה או בעבר. התוצאים שנבחנו כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, מחלת לב כלילית, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, פרפור פרוזדורים או הפרעות קצב לב, אוטם לבבי וסוכרת.

מבין למעלה מ-2.4 מיליון אשפוזים, דימום וסתי כבד תועד ב-7,762 נשים (0.68%) עד גיל 40 שנים וב-11,164 נים (0.86%) מעל גיל 40 שנים.

בקרב אשפוזים של נשים עד גיל 40 שנים זיהו החוקרים קשר משמעותי בין דימום וסתי כבד ובין סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים, כולל אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכויים של 1.61, רווח בר-סמך 95% של 1.25-2.08), מחלת לב כלילית (יחס סיכויים של 1.72, רווח בר-סמך 95% של 1.10-2.71), אירוע מוחי (יחס סיכויים של 1.95, רווח בר-סמך 95% של 1.12-3.40), אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 1.53, רווח בר-סמך 95% של 1.15-2.03) ופרפור פרוזדורים/הפרעת קצב (יחס סיכויים של 1.84, רווח בר-סמך 95% של 1.34-2.54).

מנגד, לא זוהה קשר בין דימום וסתי כבד ובין אירועים קרדיווסקולאריים בקרב נשים מאושפזות מעל גיל 40 שנים. דימום וסתי כבד ללא הפרעות מחזור נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם סוכרת, אי-ספיקת לב, פרפור פרוזדורים וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בעוד שמשלב דימום וסתי כבד עם הפרעות מחזור לווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית ופרפור פרוזדורים בנשים צעירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הערכה שגרתית ובדיקות סקר להפרעות מחזור, בפרט דימום וסתי כבד, עשויה לסייע בהערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים צעירות.

BMC Med, May 23, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה