Bleeding

שימוש במריחואנה סינטטית קשור לדימום תת עכבישי (Neurology)

דיווחים על דימום תת עכבישי (SAH) בצעירים שהשתמשו במריחואנה סינטטית מצביעים על תופעת לוואי חדשה של מוצרי כימיים מועשרי קנאביס סינטטי .  

שני מקרים כאלה דווחו ב-29 בספטמבר ב- Neurology שהופיעו לא בשל למפרצת או עיוות ווסקולרי במוח ושניהם כללו עווית עורקית. 

המחברים מציינים שמריחואנה סינטטית נמצאה קשורה לשבץ איסכמי כמו גם להתקפי לב והתקפים אך זהו הדיווח הראשון לקשר לדימום תוך מוחי והוא מעורר דאגה רבה. לדעת החוקרים יש מקום לשקול אפשרות זו במצבי חירום כסיבה אפשרית להפרעות בסטטוס מנטלי, שבץ או התקף בצעירים.

החוקרים מציינים כי בשנים האחרונות אנלוגים של מריחואנה הפכו להיות פופולאריים בין צרכני סמים שחיפשו דרך זולה וחוקית להשגת את אפקט ה- ”high”’ . אלה ניתנים להשגה בארה”ב גם בתחנות דלק ומרכולים כשהם ממותגים כתערובת צמחים, מרענני אוויר או קטורת שאותם המשתמשים יכולים לעשן .

חלק מחומרים אלה הוגדרו כלא חוקיים ע”י רשות הסמים האמריקאית אך פיתוחים חדשים ”עקפו” ההגדרות ונמכרים כביכול כחוק.

המקרה הראשון שתואר במאמר הוא של אדם בן 31 שסבל מהתקף כללי בבית לאחר עישון תערובת כזו. סריקה מוחית באמצעות CT הראתה המטומות מרובות ושטפי דם דו צדדיים תת עכבישיים קדמיים. אנגיוגרפיה תת דיגיטלית (DSA) הראתה איזורים מרובים של הצרות כלי דם בעורקים המוחיים האמצעיים והשמאליים אשר עלולים לגרום לשבץ.

המריחואנה הסינטטית שבה השתמש צעיר זה (נקראת ”קוף משוגע”) נשלחה לרשות הפדרלית לסמים (DEA) לבדיקה שם נמצא שהיא מכילה XLR-11 , כמיקל שקשור לאי ספיקה כלייתית חמורה ולתופעות לוואי קשות  נוספות, ולכן ייתכן שזה הגורם להיצרות הקשה של כלי הדם שהפכה לדימום.

המקרה השני היה של אישה בת 25 שחוותה התקף לאחר עישון של מריחואנה סינטטית ולא סינטטית במסיבה. סריקת ה-CT שלה הראתה דימום תת עכבישי מפושט. הדמיות נוספות הראו שבץ איסכמי אקוטי דו צדדי בחצי הכדור הקורטיקלי ובמוח הקטן. גם אצלה נמצאו הצירויות קשות של כלי הדם.  במקרה זה לא היה ברור אילו כימיקלים היו בסמים שצרכה.

המחברים מדגישים כי בשני המקרים מפרצת ועיוות של העורקים נשללו. 

המחברים קוראים לשיתוף פעולה עם כוחות החוק בכדי להוציא חומרים אלה משימוש.

במאמר מערכת מדגיש המחבר את החשיבות של בירור השימוש במריחואנה סינטטית במקרים מחשידים כאלה.  כמו כן הוא מציין את החשיבות של הדמיית CT או MRI ושימוש אפילו ב-DSA כאשר לא נמצאה סיבה אחרת לשבץ.

Neurology. 2015;85:1177-1179.AbstractComment

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (מתוך Am J Cardiol)

    גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (מתוך Am J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם הופעת פרפור פרוזדורים בחולים לאחר TAVI (או Transcatheter Aortic Valve Implantation) כוללים היסטוריה של תסחיף סיסטמי קודם או טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K לפני הפרוצדורה לטיפול במסתם הוותין. בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI שלקחו חלק במחקר ENVISAGE-TAVI […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    התחלת טיפול בסטטין בעצימות גבוהה במהלך השלב האקוטי של אירוע מוחי מינורי, שאינו ממקור לבבי, עשויה להביא לעליה בסיכון לדימום, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מסין שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. הנחיות ה-AHA/ASA משנת 2021 המליצו על טיפול בסטטין בעצימות-גבוהה בחולים בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית. עם זאת, מספר מחקרים אקראיים […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • השוואת יעילות ובטיחות טיפול נוגד-טסיות כפול במשך חודש לעומת שלושה חודשים בחולים עם מחלת כליות כרונית בסיכון גבוה לדימום (Am J Cardiol)

    השוואת יעילות ובטיחות טיפול נוגד-טסיות כפול במשך חודש לעומת שלושה חודשים בחולים עם מחלת כליות כרונית בסיכון גבוה לדימום (Am J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר מהן עולה כי בחולים בסיכון גבוה לדימום, טיפול נוגד-טסיות כפול במשך חודש אחד לעומת טיפול במשך שלושה חודשים לווה בסיכון דומה לסיבוכים איסכמיים ומגמה של ירידה באירועי דמם שנה לאחר התערבות כלילית מילעורית, ללא תלות במחלת כליות כרונית ברקע. ברקע למחקר מסבירים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה