Bleeding

פחות ממחצית המטופלים הקשישים עם פירפור פרוזדורים שחוו דימום במערכת העיכול חוזרים לטיפול נוגד הקרישה (AGS)

ממחקר שהוצג בכנס המדעי השנתי של החברה הגריאטרית האמריקאית (AGS) עולה שרופאים נוטים להיכשל בהחזרת מטופלים קשישים עם פירפור פרוזדורים (AF) לטיפול נוגד קרישה לאחר אירועי דמם במערכת העיכול.

החוקרים מציינים שמטופלים קשישים נמצאי באופן מיוחד בסיכון מוגבר לאירועי שבץ איסכמי או TIA על רקע AF , והסיכון מגיע לשיעור שנתי של כ- 10%-15% . במקביל, דימום במערכת העיכול נוטה להיות סיבוך שכיח יחסית במטופלים אלה.

החוקרים עקבו באופן רטרוספקטיבי אחר נתוני שימוש במרשמים של וורפרין (קומדין) ממאגר מידע של חברת ביטוח גדולה בדרום מישיגן מינואר 2005 ועד דצמבר 2010. המחקר כלל מטופלים בגיל 80 ומעלה אשר פיתחו דימומים במערכת העיכול.

נמצא שמבין 1,329 המטופלים שפיתחו דימום גסטרואינטנסיאלי, 516 היו מעל גיל 80. רק 226 (43.8% ) מהם חזרו לטיפול בוורפרין לאחר תקופה חציונית של 65 יום (בטווח שבין 36-96 יום).

מטופלים נטו יותר לחזור לטיפול בוורפרין אם חוו שבץ/TIA (ביחס של פי 3.6, ורווח בר סמך של בין 1.9-5.6 עם p=0.0002 ), או אם סבלו מאי ספיקת לב (ביחס של פי 1.8 , בטווח שבין 1.1-2.5 ו-p=0.01 ).

היסטוריה של סוכרת או יתר לחץ דם לא היוותה גורם חיזוי מובהק לחזרה לטיפול בוורפרין.

הגורמים שהיו קשורים לאי חזרה לטיפול נוגד קרישה כללו היסטוריה של נפילות (יחס סיכון 0.5 , בטווח של 0.3-0.8 , p=0.001 ) ,מחלת כליות כרונית (HR 0.7; 95% CI 0.3 – 0.9, P = .004), שימוש בקלופידוגרל (HR 0.7; 95% 0.2-0.9, P = .03);  ונוכחות של דימום מזוהה במערכת העיכול העליונה או הנמוכה (HR 0.6; 95% 0.1 – 0.9, P = .02 ) .

החוקרים מדווחים שהסיבה השכיחה ביותר לאי חזרה לטיפול בוורפרין הייתה אי היכולת להגיע באופן קבוע למרפאת הקרישה ולבצע באופן שוטף את הניטור הנדרש.

המחברים מסכמים כי רופאים אינם מוכנים להתחיל מחדש טיפול בוורפרין במרבית המטופלים שחוו אירועי דימום גסטרואינטנסיאלים. הם ממליצים לרופאים המטפלים לעשות מאמץ להחזרת מטופלים אלה לטיפול נוגד הקרישה לו הם זקוקים.

Fibrillation that Develop Gastrointestinal Bleeding. Abstract D26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לדמנציה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה במגוון אוכלוסיות, אך אין מידע […]

  • מינון מופחת של Edoxaban מפחית סיכון לדימום בקשישים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiology)

    מינון מופחת של Edoxaban מפחית סיכון לדימום בקשישים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiology)

    הפחתת מינון Edoxaban ל-30 מ”ג בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה עם פרפור פרוזדורים עשוי להפחית את הסיכון לאירועי דמם מג’ורי, ללא עליה בסיכון לאירועים איסכמיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology. החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות שכלל 21,105 חולים עם פרפור פרוזדורים. בניתוח המשני נכללו קרוב ל-3,000 מבוגרים בגילאי 80 שנים ומעלה, […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • התועלת של מעכבי SGLT-2 למניעת הישנות פרפור פרוזדורים בחולים לאחר אבלציה באמצעות צנתר (Int J Cardiol)

    התועלת של מעכבי SGLT-2 למניעת הישנות פרפור פרוזדורים בחולים לאחר אבלציה באמצעות צנתר (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי טיפול במעכבי SGLT-2 (או Sodium Glucose Cotransporter) עשוי להפחית את הסיכון להישנות פרפור פרוזדורים בחולים לאחר אבלציה באמצעות צנתר של פרפור פרוזדורים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על השפעה חיובית של טיפול במעכבי SGLT-2 בחולי אי-ספיקת לב, ללא קשר לאבחנת סוכרת. […]

  • טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    התחלת טיפול בסטטין בעצימות גבוהה במהלך השלב האקוטי של אירוע מוחי מינורי, שאינו ממקור לבבי, עשויה להביא לעליה בסיכון לדימום, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מסין שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. הנחיות ה-AHA/ASA משנת 2021 המליצו על טיפול בסטטין בעצימות-גבוהה בחולים בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית. עם זאת, מספר מחקרים אקראיים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה